31 augustus 2011

Van Rackaschapen, tot wandelaars, en schilderes tot "Theetuin" Overleek




Het was vandaag een dag die net weer anders liep als ik in eerste instantie dacht dat hij zou lopen. Het lag in mijn bedoeling om als het even een beetje redelijk weer lijkt mijn woning van een nieuw verfje te voorzien, enkele kozijnen heb ik al onderhanden gehad en het vervolg stond eigenlijk voor vandaag op het programma maar toen ik wakker werd regende het licht dus was de eind beslissing snel genomen, niet schilderen. Dan maar iets anders, het leek me een leuk afkick ritje om dan even naar Bianca in Oudemirdum te rijden om een “bakkie” en meteen mijn e-reader weer op te halen. Omkleden en op pad, wacht laat ik eerst even bellen, veronderstel dat ze niet thuis is, goed dat ik dat heb gedaan want ze moest vandaag met de kinderen op pad omdat het volgende week weer einde vakantie is en ze nog één en ander nodig hadden voor school. Dus dan een ander ritje, Kees had het er nog over gehad dat er vandaag een nieuwe Mango voor Gerrit gehaald zou worden vanaf Dronten, Kees gebeld maar het is een dag uitgesteld en dat is donderdag aan de orde. Ik ben toen maar gewoon een klein rondje gaan fietsen, richting Agriport om langs de grasdrogerij verder zuidwaarts te gaan richting Hoorn en dan via Scharwoude langs de IJsselmeerdijk. Voor ik zo ver was ben ik even gestopt bij een wielrenner die voor een knooppunt routebord stond, “Zoekt U de weg ? “ “Nee hoor ik ben op weg naar Volendam” was het antwoord. De man had wel één en ander te vragen over de fiets en dan kom je op de rit naar “De bron van de Maas” hij kwam van “Hippo” toen ik hem vertelde dat één van de deelnemers ook uit Hippo kwam en dat het Cees Roozendaal was kreeg ik als antwoord, “Oh, die ken ik wel, ik heb bij hem thuis nog wel een bevalling gedaan” dus is het waarschijnlijk de vroegere huisarts geweest van de familie Roozendaal. Maar goed ik ging richting de dijk voorbij Scharwoude. Na een klein stukje dijk zag ik weer een keer de “Hongaarse Rackaschapen” al vaak kwam ik er te laat achter dat dit iets aparts was en was dan alweer te ver om een foto te maken, maar nu stonden er op dat moment net een paar enthousiaste wandelaars die ook een plaatje schoten van de vreemde viervoeters en hield ik op tijd een korte stop. Uiteraard even met deze mensen gesproken over, ja waar over heb je het dan, uiteraard over de tocht van vorige week en ook over de fiets op zich. Deze wandelaars liepen de laatste dagen tussen de 30 en 35 km per dag, vandaag was de route kort, tot Volendam slechts 26 km. Vervolgens weer het “gas” er op en langs de dijk zuidwaarts, de plaatjes volgen dan in rap tempo, Etersheim, Warder, Edam, Volendam, Katwoude en Monnickendam. Hier heb ik de afslag genomen om via Overleek weer langzaam bij te draaien en weer op huis af te gaan. Na een goeie kilometer zag ik een mevrouw langs de weg staan, eerst dacht ik dat ze een hond bij zich had maar dat bleek haar bolderkar te zijn die half in de berm stond en waarmee zij haar schildersmateriaal vervoerde. Ik heb uiteraard weer even staan kletsen en heb gevraagd of ze het goed vond dat ik een foto zou maken van haar werk, geen probleem en zo staat Jopie Mellema uit Monnickendam op mijn blog met haar scheppingen. Het was mijn bedoeling om een “bakkie”te doen bij het de “Theetuin” in Overleek waar ik al meerder keren heb gezeten en waar de eigen gebakken appelgebak met slagroom nog steeds een traktatie is. Ik was op dat moment nog de enige bezoeker en kletste even met de dochter van de “baas”, ze vroeg of ik dit vaker deed op de racefiets maar toen ze om de hoek had gekeken was alles duidelijk en toen ik haar vertelde dat er dagelijks, als ik op pad ben geweest, wel een verhaaltje bij komt op internet wilde ze graag weten waar ze dat kon vinden. Uitgelegd dat, als ze dat niet erg vond zij er vanavond ook op zou staan met resultaat de bijgevoegde foto waar deze schoonheid op staat onder goedkeurend oog van haar moeder. Een geweldig plek om een stop te maken en te genieten van een hapje en een drankje. Het was droog maar af en toe kwam er toch ook weer een beetje neerslag en zo heb ik mijn route zo kort mogelijk gemaakt naar huis. Net voorbij de laatste “zwaaipaal” en kort voor de grasdrogerij begon het wat moeilijker te gaan, stoppen, voelen aan het rechtervoorwiel en constateren dat hij al aardig aan het leeglopen was. Band wisselen oppompen en verder, dat laatste vormde het probleem, na twee pompslagen kwam er geen “spat” lucht meer uit en dan ben je de klos. Lopen naar het dichtsbij zijnde huis, niet thuis, aan de overkant wel thuis maar bezaten geen pomp, gelukkig was bij de grasdrogerij van Wil Hartog wel een luchtslang en kon ik na 5 minuten weer op pad en was ik thuis na 113 km.

2 opmerkingen:

Gerrit zei

Waarschijnlijk een communicatiestoornisje want ik heb de planning voor het ophalen al een tijdje op 1 september staan Pe, maakt voor de rest niet uit maar helaas was de appel/noten vlaai op en is het appel/kruimelvlaai geworden , zou het leuk vinden als je er bij was , misschien tot morgen.

Anoniem zei

Mooie schilderes die joop