10 oktober 2012

Klein rondje werd ruim 140 km






Wat kan een mens veel doen op één dag, maar dat heeft dan wel tot gevolg dat ik overal en nergens geweest ben. Eerst naar Wervershoof een cadeautje wegbrengen en via Medemblik om zelf eerst nog een boodschap te doen. Koffiedrinken bij Aad en Ans en vervolgens weer verder, even naar Oostzaan waar Tiny vandaag oppasdag heeft, het is al half 11 als ik een beetje doortrap kan ik daar net om 12 uur zijn. Het gaat weer als een raket, nergens vervelende obstakels die de snelheid er uit halen, via Oosthuizen langs de Oostdijk naar Purmerend en dan naar het fietspad langs de “Ringvaart van de Wijdewormer” om met een paar bochten uit te komen voor het Twiske, de keus is dan in dit geval rechtsaf meteen naar Oostzaan. Klokslag 12 uur stond ik voor de deur, wel wat nat van de inspanning maar toch heerlijk met zulk weer. Omkleden en een paar kleinigheidjes oplossen, vervolgens de lunch met een heel koppel en zo rond kwart over 1 weer richting “huis”. In de tuin was goed te zien dat de herfst mooie kleuren kan laten zien. Dat naar huis is in mijn geval meestal met wat afwijkingen van de kortste route. Het ging deze keer via Oostzaan naar  ’t Twiske waar het echt stil was hier en daar een wandelaar en dan passeer je op een bepaald moment de “onmogelijke” brug voor wandelaars en fietsers maar niet voor een op toeren draaiende Quest, omhoog, omlaag verspringen naar de andere helft en weer op en neer, nee, rij maar gewoon rechtdoor dat gaat minstens zo prettig. Vervolgens via Purmerland naar Ilpendam en met de pont over het N.H.kanaal dan het gladde asfalt van Overleek onder de wielen door laten schuiven en bij Monnickendam onder de voorrangsweg door. Nog nooit eerder was de ophaalbrug omhoog maar deze keer dus wel even stoppen en een foto maken en dan door naar Katwoude en Volendam. Vanaf de dijk in het vissersdorp naar Edam waar ik in de bocht naar de ophaalbrug even moest inhouden omdat er iemand in deze bocht stond met grote kaarten over zijn fiets die zwaar beladen leek en er ook nog een paar auto’s aankwamen. Ik vroeg of ik de man kon helpen, hij was even de weg kwijt vertelde hij. Na overleg heb ik hem de rustigste route gewezen naar Monnickendam waar hij heen wilde fietsen. Uiteraard volgen er dan vragen over en weer, of ik uit Holland kwam met zo’n voertuig, hij had zoiets nog niet eerder gezien, enz. enz. Op de vraag waar hij vandaan kwam vertelde hij dat Israel zijn thuisland was en hij reed nu een rondje door de noordelijke provincies. Ik moest de ANWB-kaart van Noord-Holland-Noord van hem aannemen dat was nu maar ballast en die had hij toch niet meer nodig. Na een paar foto’s over en weer ben ik weer verder geaan, het laatste “rukkie” naar Middenmeer. In no-time stond ik weer binnen na 142 km en een totaalscore van 40.900 km exact.

1 opmerking:

Gerrit zei

Je was dus weer in de buurt.