24 januari 2013

Schaatsen of fietsen zeg het maar






Omdat ik niet van plan was om te gaan schaatsen, voornamelijk door de ijskwaliteit en ook omdat ik liever een stukje met de Quest rond ga, ben ik dus met de Quest een rondje gaan fietsen op zoek naar schaatsers. Meestal is het dan mogelijk om leuke plaatjes te maken van de klasbakken op de sloten en vaarten in Noord-Holland. Vanmorgen toen de zon zich even liet zien ben ik in het andere pak gegaan en van start, eerst maar eens richting Avenhorn er wordt vaak gesproken over de “Mijzenpoldertocht” dus daar in de buurt moet  vast iets te vinden zijn, ik heb er zelf ook wel geschaatst samen met Tiny. De wegen zijn overal schoon dus het gaat allemaal voorspoedig. Als ik Wognum net voorbij ben zie ik voor de zoveelste keer een aansprekend bord staan, stoppen en vastleggen, “Westfrieser” kan het bijna niet, een schaap wat hier in het “zuiverste” Westfriese dialect bij naam wordt genoemd “skeip”. Als ik een aantal keren links en rechts afslagen heb genomen en bij Avenhorn aankom is er totaal geen sprake van schaatsen, ik zie niemand op het “ijs” voor zover dat er is. Verder langs de Oost en Westmijzerdijk zie ik heel wat beweging van eenden en meerkoeten in de diverse wakken en als er geen wak is zie ik slecht ijs, ik vraag me af hoe dit mogelijk is, “overal” kan je schaatsen hoor je van de fanatici. Vergeet het maar, vanmorgen sprak ik ook zwager Gerard nog even en die, fanatiek als hij is, was nog niet op het natuurijs wezen schaatsen omdat het veel te slecht is, ik kan hem alleen maar gelijk geven, het ijs is echt slecht op enkele uitzonderingen na. Grote toertochten zijn in Noord-Holland nergens veilig te organiseren, ga ter compensatie maar een stukje fietsen dat kan bijna altijd of het nou vriest of dooit. Het tochtje van vandaag vond zijn einde na goed 70 km en het genoegen dat mijn besluit om niet te gaan schaatsen juist is geweest.

1 opmerking:

Gerrit zei

De harde wind en de sneeuw hebben het ijs verpest , Pe.
Als het na de eerste vorst was blijven vriezen zonder sneeuw dan hadden we een pracht van ijsvlaktes met vele schaatsers gezien.