26 maart 2013

"Siberie" in Noord-Holland






 
"Doetie’t of doetie’tniet", hij deed het, een ritje maken naar de denkbeeldige “Noordpool” . Gisteren kwam er niet van, gewoon een dagje van persoonlijke omstandigheden beleven zoals het heel vroeger was. Maar vandaag zou het weer mogelijk zijn als het weer een beetje schappelijk is en dat is het eigenlijk niet, te koud en de wind is nog steeds te hard om lekker te fietsen, maar toch, hij kon het niet laten. Zo rond een uur of 10 half 11 leek de temperatuur aanvaardbaar om een poging te wagen en dan ga ik misschien wel even naar de “Zuidoost”. Opgewekt van start en na 5 km beseffen dat het wat overmoedig is om meteen een ritje van 80 km te maken, een beetje minder mag ook en zo heb ik de route aangepast en ben ik linksaf gegaan richting Medemblik. Ik ga eerst kijken of Ben en Riet thuis zijn in Wervershoof dus neem ik mijn vaste route om kasteel Radboud heen langs het water naar mijn voorgenomen bestemming. Als je dan langs het water komt zie je de mooiste scheppingswerken gemaakt in en door de natuur zelf. Stoppen en een serie foto’s maken onvoorstelbaar wat een ijsmassa. De havenlichten zijn omgetoverd in grote druipkaarsen en dat eind maart.  Ik begin me wel af te vragen of het a.s. vrijdag tijdens de “Texeltour” wel veilig mogelijk zal zijn om op Texel buitendijks te rijden, ik heb zeer grote twijfels als ik de ijsmassa hier zie. Dit is dan wel zoetwater maar toch ………………… de tijd zal het leren. Zoals gezegd op naar Ben en Riet maar die zijn ergens anders dus het volgende adres Aad en Ans en daar heb ik de nodige koffie weer gehad zodat ik weer voldaan mijn weg kon vervolgen. Omdat het wel wat erg fris is besluit ik om meteen maar weer huiswaarts te gaan en zo kwam ik na 40 km weer in een warm vertrek om mijn verhaaltje op “papier” te zetten.

3 opmerkingen:

Rob Broek zei

Supermooi, dat ijs op die paal. Jammer dat ik zover van het IJsselmeer woon.

Kees van Hattem zei

Dag Pé. Zondag reed ik langs de Zuiderdijk met Marian achter het stuur, en we zagen de sculpturen voor onze ogen ontstaan. Groeten Kees.

De Bobslee zei

Hallo Pé,

Mooie onnederlandse plaatjes!

Groeten, Adri.