19 mei 2015

Weer of geen weer, gaan met die banaan.








Is dit lente, volgens de kalender zitten we er volop in maar de ervaring leert je met beide benen op de grond te blijven en niet te nonchalant om te gaan met warm houdende kleding. We kunnen nu wel een hele klaagzang ophangen over het weer maar het verandert er toch niet door dus laten we het maar over het ritje van vandaag hebben. Heel lang wachten en geregeld op buienradar kijken en ja hoor om kwart voor 11 durfde ik het aan, de zon was er weer bij en meteen van start om net buiten Middenmeer de eerste foto te maken, een nat fietspad maar mooi weer. Op naar Wervershoof, Ben was even afwezig en Riet was in opperbeste stemming ondanks haar ziekte, even kletsen en dan door naar Zwaagdijk, Margriet is ook nog steeds herstellende dus daar ook even een bezoekje brengen. In Wervershoof moet ik al een aantal maanden omrijden omdat de brug in de hoek van de SimonKoopmanstraat er uit ligt, het wordt een hele nieuwe zie ik wel en de mannen vertellen dat het nog wel een hele poos zal duren voor het allemaal klaar is. Dan naar Margriet ze is niet thuis dus dat noem ik een goed teken en de volgende keer zie ik wel weer hoe het gaat. Ik fiets verder over Zwaagdijk en via Wognum,  Wadway en Spanbroek kom ik in Obdam waar Tom alleen thuis is omdat Gerda oppas-dag heeft. Koffie, kletsen en dan de laatste etappe naar Middenmeer, onderweg zie ik nog één van de laatste banen tulpen die nog niet “gekopt” zijn maar dat zal niet lang meer duren. En in de polder vlak voor Middenmeer zag ik een grote baan winter-gerst die al in de aar stond, de natuur gaat gewoon door. En dan als laatste kom ik Jan Bouma tegen die nog een rondje gaat hardlopen, tenminste als het droog wil blijven en zo kwam ik weer binnen ondanks diverse buien na 63 km.

1 opmerking:

Belle zei

Jouw stukken laten regelmatig een grote kennis van landbouw doorschemeren. Dat is een interessante meerwaarde. Laatst vertelde je over dat zwanen zo vervelend zijn voor een boer omdat de kudde dan het gras niet meer wil eten. Ook dacht ik dat de tulpen als snijbloemen geteeld werden in plaats van dat het om de bollen ging. Super interessante kennis. Bedenk ook dat voor velen van de huidige werkende generatie, die bijna allemaal in de IT werken, dit een bijna magische wereld is. Wat betekent het dat wintergerst nu in de aar staat: klopt dat niet met het seizoen?