31 augustus 2015

De "Strandjutter" van Hargen/Camperduin.

Zijn nieuwe "stekkie"weer volop uitzicht.

De lagune, aan het eind, op het pad staat de "Strandjutter"

Het uitzonderlijk brede strand bij Hargen/Camperduin

Zo stond hij jaren tot zijn uitzicht hem werd ontnomen

Ook de shovel aanslag heeft hij overleefd

Even de proef op de som nemen, werkt het weer of is het nog maar zo zo. Na een weekje wat minder zicht is alles weer op de juiste weg naar mijn gevoel, zowel links als rechts heb ik weer een 100% zicht op alles wat zich in deze wereld binnen gezichtsafstand afspeelt. Of ik vandaag al met de Quest op pad ga hangt grotendeels af van het weer maar het kriebelt wel. Gisteren waren we even op een plaats waar ik vaak met de Quest langs kwam als ik een rondje maakte, Hargen/Camperduin en het nieuwe strand. Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meer langs het water van de Hondsbossche Zeewering  kan fietsen en het nieuwe fietspad door de “nieuwe duinen” spreekt mij nog niet erg aan. Wel deed ik gisteren een ontdekking, de “Strandjutter” is terug. Stond hij voorheen vlakbij het etablissement van Minkema wat tegenwoordig “Struin” heet, nu staat hij aan het eind van de toegangsweg waar links een lagune is gemaakt en rechts de strandopgang van het nieuwe zeer brede strand is gecreëerd. Dat beeld van de “Strandjutter” heeft de laatste jaren al heel wat tongen los gemaakt, een aantal jaren geleden hadden koperdieven het op hem voorzien en waren zijn beide benen al bijna afgezaagd maar mogelijk werden ze op het laatste moment gestoord en ging het gelukkig niet door. De tweede aanslag werd gepleegd door een shovelchauffeur die in een onbedachtzaam moment z’n bak wat te ver doordraaide waardoor hij op “hangen” na van zijn sokkel was geslagen maar nu staat hij weer als vanouds. Je moet wel een paar honderd meter richting strand en zee lopen om hem te zien maar hij is er weer.

Geen opmerkingen: