06 mei 2021

Een bijna windstil rondje


 

Wat een verschil als ik het weer van de laatste dagen er bij haal, toen storm en regen en later harde wind en vandaag gevoelsmatig windstil, nou ja niet helemaal maar het was geweldig mooi weer. Even een afkick rondje over Hoorn, Enkhuizen en Medemblik als je dit rondje maakt is het alleen uitkijken door de drie stadjes en ver op de dijk is het heerlijk doortoeren zonder ander verkeer. Dit is in de weekenden anders, de bewoners langs de dijk hebben het bijna weer voor elkaar dat er in de weekenden in de zomermaanden geen motorrijders over de dijk mogen rijden.




Een enkel bootjes waagt zich in het ruime sop en in Enkhuizen worden de alpaca’s bij gevoederd door de jeugd zo te zien.

Op de dijk besluit ik de eerste de beste afrit te nemen omdat het stikt van de vliegjes op dit gedeelte, ik kom tegenliggers tegen die zich verschuilen achter alle mogelijke doeken voor mond en ogen zodat ik af en toe flink met de claxon in de weer moet om veilig verder te kunnen.

Bij Medemblik gaan een aantal van de allerkleinsten het water op voor het eerst de zeilkunsten machtig te worden.


Na Medemblik de polder in en daar kom ik nog weer langs een mooie baan van “mooi geel is niet lelijk”.

En op grote afstand een fazanten haan vastleggen langs de Medemblikkersluisweg deze weg wordt ieder jaar slechter omdat hij niet meer als doorgaande weg wordt beschouwd en nu alleen als sluipweg dienst doet door wegafsluiting en onderhoud van de Medemblikkerweg.

Langs de Flevoweg is Marc Kerckhoffs druk bezig met het machinaal koppen van de tulpen, in mijn jonge jaren, zo’n 65 jaar en meer geleden, gebeurde dit met de hand. Iedere bloem afzonderlijk van de steel knikken en in een mand verzamelen en owéé als er een bloemblaadje tussen het gewas viel dan kwam daar, als het niet werd opgeruimd, gegarandeerd “vuur” van een, ziekte die de plant vernietigde. Dan gaat dit heel wat sneller en de bloemen worden tegenwoordig gewoon tussen de paden gestrooid, straks alleen nog even met de hand na koppen. Als ik thuis ben blijken het vandaag 94 km’s te zijn geweest.

Geen opmerkingen: