21 september 2021

Om de "Noord"

 


Het is fris vanmorgen volgens de weerberichten en ik moet eerlijk toegeven dat deze berichtgeving klopt, het is inderdaad nogal wat frisser dan ik de laatste dagen heb ervaren. Het ritje gaat vandaag over de “Noordkop” dus richting Den Helder via Slootdorp naar De Haukes en dan de “korte Afsluitdijk”


halverwege even stoppen omdat ik heel in de verte meende een groot aantal lepelaars te zien, de afstand is eigenlijk te ver voor een redelijke foto, maar inderdaad er lopen er heel wat. Dan is het langs de Balgweg beter te doen om de meeuwen vast te leggen die op het onderwater gezette land foerageren.

Door Den Helder gaat vlot omdat er weinig autoverkeer richting Texelse boot gaat en als ik om de hoek ga bij “Landsend” zie ik geen enkele boot van de TESO maar wel één van de marine die flink z’n best doet.

Even later vraag ik mij af, “Waarom staat die visser in het water zou z’n hengel te kort zijn” en dat in de sterke stroming tussen Den Helder en Texel, het Marsdiep.



Langs dit traject is altijd wel wat te beleven en als ik later naar boven op de dijk loop maak ik, een in mijn ogen, unieke foto van de Lange Jaap die volop licht lijkt te geven. Ik ging in de schaduw staan en kon zo de felle zonnestralen achter de top van de vuurtoren houden.


Weer verder door de duinen waar af en toe wat van de “Grijze Golf” was waar te nemen maar verder leek het rustig totdat ik uit tegenovergestelde richting André Dronkers tegen kwam dus even stoppen en kletsen totdat er nog een derde ligfietser stopte, dus zo zie je niemand en zo staan er drie verschillende ligfietsers bij elkaar. In het gesprek wat volgde gaf deze derde meneer te kennen dat hij over een aantal maanden 84 jaar zou worden en mede door de gunstige wind maakte hij een ritje Alkmaar Den Helder heen en weer. Even verder werden de schapen gecontroleerd door een herderin die met de auto kwam en ging.


Op het laatste stukje zag ik nog een veld bloeiende dhalia’s wat weer een mooi plaatje opleverde net als later bij de Keins waar ik een meneer zag “worstelen” om met zijn driewielige in valide fiets omhoog te komen vanaf het kapelletje waar ik uiteraard ook even ben gestopt om deze man een duwtje te geven.



Het is daar altijd net iets anders, waarom weet ik niet maar ik ga er dan altijd even naar binnen. Als ik weer thuis ben is het maar 76 km geworden maar wel heerlijk om weer op terug te kijken.


Geen opmerkingen: