04 januari 2024

Super ritje, 100% beter als de dag ervoor.

 



Donderdagmorgen, ik had me er al bij neergelegd dat het er voor vandaag niet in zou zitten om een rondje te fietsen. Maar toen ik de krant uit had bedacht ik, dat ik de rest van de dag “achter de geraniums” zou moeten zitten en dat schrok me behoorlijk af. Dus nogmaals de verschillende weerprogramma’s bekeken en vastgesteld dat als ik een beetje mazzel zou zijn, ik bijna droog uit en thuis kon. Na de koffie nog eens overwogen en meteen omgekleed en gaan met die “banaan”.





Het zou het HEM-rondje moeten worden, dat had ik in m’n hoofd en zo reed ik richting Hoorn. Vanaf Hoorn over de dijk naar Enkhuizen en even later zag ik de waterellende, gelukkig nog buitendijks maar het is wel hevig. Ook het surf strand bij Schellinkhout staat onderwater althans de parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen. Het is overal bedroevend weer verder steken me twee tegemoet komende fietsers een hand op om te stoppen, het zijn Ed en Juul de Boer dus even bijkletsen over hou het nu met mij gaat.



Als ik weer verder zal gaan is ons een wandelaar gepasseerd en die haal ik nu weer in, even verder stop ik om een foto te maken van de “lichtopstand” in de bocht, als de wandelaar mij passeert zegt hij, “Even een mooi plaatje maken” en zo ontstaat er vanzelf een gesprek, het is Marc Sijm uit de Streek.

Hij had in het verleden ook heel veel gefietst en geschaatst en zo kwam van het één het ander, even een foto maken en dan weer verder richting Enkhuizen.

Ik zie nog één boot op het Markermeer die op motorkracht vaart omdat er totaal geen wind is.


Net na Enkhuizen is het al niet veel beter met de ondergelopen stukken land waar voorheen het vee kon grazen. En kort voor Medemblik is het ook chaos , als het stevig gaat vriezen zijn er heel wat extra ijsbanen op niet te diep water. Al met al kwam ik voldaan thuis na 91 km en ging het een stuk beter als gisteren, vooral omdat het windstil was.

Geen opmerkingen: