29 maart 2007

Geurende hyacinten




Woensdag, zonnig weer, alles lijkt geschikt voor een rondje door de noordkop van de provincie en dan als het zo uit komt langs de bollenvelden. Niet dat alles nu al in bloei staat maar mogelijk dat de narcissen en hyacinten behoorlijk kleur geven aan het ontluikende voorjaar.
Eerst de banden nog even controleren, (gistermorgen stond de achterband plat) en dan inladen, telefoon, watervoorraad in de camelbak, digitale camera en standaard een tas met reservematerialen om indien nodig een band te kunnen vervangen of plakken en nog wat kleine sleutels, je weet maar nooit, en standaard ligt er ook altijd een tas met reserve kleding en een jas. Zo zie je maar dat het inwendig een vrachtvoertuig begint te worden wat bij nader inzien dik boven de 40 kg totaal gewicht komt, neem alleen de watervoorraad maar in de camelbak (4 ltr.)
Als ik me heb omgekleed en nog wat heb gegeten ga ik op pad, de straat is nog steeds niet zo ver dat ik zo weg kan rijden, het trottoir is vanaf mijn woning wel aangelegd dus een stukje lopen en dan echt op weg. De kap ligt achter mijn stoel en in korte broek en een shirtje lijkt het net al echt zomer. Ik besluit om eerst maar via de Alkmaarseweg richting Broek op Langedijk te gaan, het zoeft er over, alles met de wind schuin achter, bij Noordscharwoude ga ik rechtsaf om bij het plaatsje Schoorldam het Noordhollandskanaal over te steken en mijn route te zoeken richting Schoorl.
Door Schoorl en Groet is het niet direct vol gas door een bochtige weg met de nodige zijwegen waardoor extra voorzichtigheid is geboden, als ik het dorp uit ben volgt al na korte tijd Hargen, even boven op de dijk kijken maar een korte blik op de Noordzee is voldoende om weer andersom te gaan en deze keer via de Hondsbosschezeewering verder naar het noorden te gaan, al snel kom ik door Petten en ga aan het eind linksaf richting via de Westerduinweg op naar Callantsoog. Kort voor Callantsoog ben ik rechtsaf gegaan omdat ik in de verte verschillende kleurige percelen zag staan. Wat een kleurenpracht enorme oppervlakten bloeiende hyacinten en narcissen, je zou de geur in de foto’s mee moeten kunnen nemen. Diverse keren ben ik gestopt om er in alle rust van te genieten, wat kan het leven weer mooi zijn, vervolgens linksaf langs het Noordhollandskanaal en toen bij de helihaven in Den Helder even kijken maar wat in het verleden wel mogelijk was, heli’s bekijken die starten en landen, bleek nu niet meer het geval te zijn , alles is in en weggebouwd. Vanaf Den Helder terug over het kanaal naar de bloemen in Breezand en omgeving, met een laatste ommetje via van Ewijcksluis kom ik aan de zuidkant van het Amstelmeer waar druk wordt gewerkt aan ophoging van de dijk, na een paar kilometer ben ik weer in de Wieringermeer en ga via de Ulkeweg en later via de Schagerweg weer op huis af en sta na een kleine 90 km weer thuis.

Geen opmerkingen: