26 juli 2007

Meindert Valenteyn en 2000 km Afsluitdijk



Meindert Valenteyn en de 2.000 km Afsluitdijk.
De Afsluitdijk, nooit eerder kwam deze dijk zo vaak voor in mijn blogspot als de laatste paar weken. Eerder noemde ik hem wel eens als ik naar de kleinkinderen ging in Oudemirdum en de laatste weken doordat dit juist niet wilde lukken door verschillende oorzaken maar vandaag ging het weer als een “speer” hoe dat zo kwam …….. het volgende.
Vanmorgen las ik op internet dat er iemand zo gek was om 2000 km over de Afsluitdijk te gaan fietsen in het kader van 75 jaar IJselmeer enz. en die persoon zou rijden in de Quest van Ymte Sybrandy, één van de geestelijke vaders achter dit voertuig, nieuwsgierig geworden door dit verhaal ben ik vanmiddag in de fiets gestapt en had het idee, “Misschien kom ik hem heen of terug wel tegen als ik ook even heen en weer over de dijk ga”. Zo gezegd zo gedaan, omkleden enz. enz. en van start, er stond een behoorlijke wind uit het Zuidwesten en dat zou betekenen dat ik heen voor en terug recht tegen zou hebben, we zien wel. Bij het begin van het fietspad in Den Oever stond een gele Quest op het fietspad en bij de auto op het parkeer- terrein stond de man die er waarschijnlijk mee zou rijden. Op mijn vraag of het allemaal al over was vertelde hij dat hij zo weer van start zou gaan, dus even wachten wat kletsen en toen van start richting Friesland het tempo lag aardig hoog maar was niet te hard voor mij, als iemand 2000 km over de dijk wil fietsen moet dat toch wel een superman zijn maar laten we wel zijn, het is een enorme prestatie, maar over zo’n circuit is de wind de enige tegenspeler en die heb je dan altijd maar voor de helft tegen omdat je weer omkeert en dus dan weer voor de wind hebt. Toen ik op de teller keek zag ik dat het maximum 57,2 km was geweest en terug was ik hélaas alleen.

Hoe dat precies zat weet ik niet, ik was zo’n 20 meter voor de sluis gestopt om een foto te maken en Meindert stond dus iets verderop te kletsen met 3 dames, hoelang zijn verhaal is geworden weet ik niet maar omdat hij al had aangegeven, terug tegenwind rijd ik zo’n 36 tot 38 km, ben ik maar van start gegaan in de veronderstelling, hij komt zo, ik heb later in Den Oever ruim 20 minuten staan wachten maar hij was nog niet terug en toen ben ik maar naar huis gegaan.

Geen opmerkingen: