20 november 2008

Wind en vogels langs de Waddenzee




Ondanks alle waarschuwingen toch nog even een klein rondje gemaakt, nou ja, waarschuwingen, zo erg was het nou ook weer niet. Ik las vanmorgen op de discussiegroep van ligfietsers de antwoorden op de vraag van Bert B. die de Ketelbrug over wilde gaan, met de wind die voor vandaag in de vooruitzichten werden vermeld. De reacties waren zonder meer allemaal geruststellend m.b.t. de Ketelbrug en de wind. Ik heb het vandaag ook ervaren, niet over de Ketelbrug maar een stuk langs het Wad gereden op het eiland Wieringen, heerlijk wat een hoop “verse zeelucht”. Eerst richting Medemblik en daar linksaf langs gemaal Lely over de Zuiderdijkweg naar Den Oever, één rechte weg waar de wind vrij spel heeft en waar ik best kon voelen dat het “ruig weer” zou worden of misschien was het al zo ver. Ik had bij vertrek meteen de kap er maar op gedaan en achteraf was dat misschien niet verkeerd, het was toch frisser dan ik had gedacht en in m’n “schulp” weg gekropen had ik nergens last van. Door Den Oever gefietst en bij Vattrop naar het water, ja ja, dat is weer eens echt een zee met golven. Linksom en dan met de wind behoorlijk van rechts opzij en toch 38 tot 40 km rijden, na een goeie kilometer dacht ik dat ik niet verder kon, het leek net of er iets uit zee vandaan op de kant was geblazen waardoor ik niet verder kon, alles leek op een zwarte strook stenen of iets dergelijks. Dichterbij gekomen werd het mij duidelijk, geen rommel of wat dan ook maar gewoon een enorm aantal scholeksters klaar voor de “trek” denk ik. Ook vlogen er nog een grote groep andere vogels in de buurt, een soort steltloper, waarvan ik de naam niet ken. Alles bleef gewoon op zijn plaats, al was ik ze al tot op hooguit 20 meter genaderd, dus nogmaals het fototoestel in de aanslag nemen en proberen unieke beelden vast te leggen. Het is in mijn ogen redelijk gelukt, uiteindelijk toch de hele kolonie maar op laten vliegen omdat ik er wel langs of door wilde, het gaf geen enkel probleem ze vlogen op en daalden achter mij weer neer. Op het laatste stuk ben ik linksaf gegaan om over Slootdorp weer in Middenmeer te komen waar ik zonder buien en met enige windervaring weer veilig ben aangekomen. Het viel echt best mee, er stond flink wind maar zeker niet storend om gemakkelijk en veilig rond te rijden.

Geen opmerkingen: