09 september 2009

Langs de villa van "Anton Heyboer"






Deze dag is wat fietsen betreft weer heerlijk verlopen, ’s morgens koffiedrinken en alvast uitzoeken en bedenken wat ik straks zal gaan doen, hoe zal ik mijn rondje vandaag invullen. Eén telefoontje is genoeg om mijn bestemming te bepalen, even richting Oostzaan en dan weer via een andere weg terug lijkt me wel geschikt voor vandaag. Rond half 11 ga ik van huis en ben na 2 km weer terug, oorzaak, mijn fototoestel ligt nog thuis en dat is tot nu toe altijd nog een onmisbaar stukje “speelgoed” wat alle keren bijdraagt aan een verhaal met bijlage in de vorm van één of meerdere foto’s. Nadat het kostbare kleinood aan boord is ga ik opnieuw van start richting Oostzaan. De route is niet moeilijk en gaat over wegen die ik ondertussen al tientallen keren heb afgelegd, globaal via Abbekerk, Benningbroek, Wognum, Zwaagdijk, Bobeldijk, Berkhout, Scharwoude, Oosthuizen, Purmerend, Purmerland en dan een stukje door de bebouwing van Oostzaan om naar het juiste adres te komen. Ik had mijn vriendin, die oppas oma was vandaag, al gebeld dat ik langs de school zou gaan en daar zouden we elkaar ontmoeten en samen met de kinderen naar huis rijden. Toen ik bij de school was zag ik niemand dus 50 meter voorbij de school met de mobiel contact gezocht, “Ik loop vlak bij de school” zei ze en inderdaad een luxe auto zat tussen ons in, leuk hoor twee mensen die elkaar bellen en dan op geen 5 meter van elkaar staan. Samen met de jongens gaan we naar huis en met z’n allen zitten we aan tafel, 4 “mannen” en oma Tiny. Toen ik later weer op weg ging ben ik via “ ’t Twiske” gegaan en ook nog even door Den Ilp waar de vroegere “kunstenaar” Anton Heyboer zijn onderkomen had met al zijn vrouwen, het was een kleurrijk figuur wat ook nog duidelijk aan zijn “optrekje” is te zien. Het was nog even moeilijk om via de "knikbrug" in Den Ilp te komen, ik had te weinig snelheid om door te kunnen dus stoppen en meteen een paar foto's maken. Om op de terugweg niet helemaal door Purmerend te moeten ben ik afgeslagen naar de buitenweg en na de passage van het Noordhollandskanaal weer links langs het kanaal tot aan de Middenweg daar rechtsaf en na enkele honderden meters ben ik even gestopt bij een paar vissers waarvan ik de eerste al op grote afstand herkende als “zwager” Cor van ’t Hof een fanatiek sportvisser. Even kletsen en horen hoe het ging en dan weer verder richting Middenbeemster en dan via Avenhorn weer meer richting Middenmeer waar ik na ruim 116 km weer binnen was.

Geen opmerkingen: