12 september 2009

Westfrieseomringdijk 2009








Het is weer over, de “Westfrieseomringdijk-fietstocht” voor ligfietsen en velomobielen onder superleiding van de “Opperkater”. Voor buitenstaanders wordt dit moeilijk om te achterhalen hoe dat zit, “Opperkater” wat is dat. Gewoon Kees van Hattem, we hebben nu een “Muis”(Yvonne) , “Muis 2” (Martje) en daar hoort een kater bij en vandaag kwam mij ter ore dat die schuilgaat achter de naam Kees. Vanmorgen was ik op tijd vertrokken en vlak bij een kruising in Heerhugowaard zag ik de eerste twee velomobielen de kruising oversteken, een, op afstand, rode Quest samen met de mango van Kees met vlaggetje. Ze reden anders als dat ik ging dus veronderstelde ik dat ik ze straks wel zou zien. Kees haalde mij in vlak voor de startplaats bij “De Waerdse Tempel” ik vroeg aan Kees of de Muis in een rode Quest reed, nee volgens mij niet was het antwoord maar je weet het nooit met haar ’t zou best kunnen. Even later arriveerden het eerder genoemde duo, inderdaad in een min of meer rode Quest. Bij navraag bleek dat hij rosse moest worden en dat dit als grondverflaag diende, nou er zat inderdaad hier en daar wat rosse tussen, laten we zeggen dit is een nieuwe kleur “Muis rosse” met een afwijking naar roodmat. Goed na verloop van tijd werd de groep steeds wat groter en bij de start liep het al aardig naar de 20 deelnemers, onderweg zouden er nog een paar aanhaken en dan werd de club kompleet. Het ging allemaal van een leiendakje, na 30 seconden lag de eerste Quest op zijn kant, Marcel Beekmans (Beekie) zou ook meerijden maar Marcel is meer van de stadse plaveisels en het boerenland waar zomaar greppeltjes zijn dat was even schrikken, maar voor een volgende keer weet hij het. Kees als organisator reed voorop en alles volgde, door Alkmaar en zo naar de omringdijk richting Valkkoog, daar was de eerste stop hoewel we één keer eerder even werden opgehouden door, naar later zou blijken de enige lekke band van de hele dag, Marcel zat ook nu in de prijzen. Na Valkkoog werd de tocht vervolgd richting Medemblik alles uiteraard over de omringdijk en het was een lust voor het oog al die kleurige karren en dan te bedenken dat vandaag ook de automobilisten erg verdraagzaam waren, overal waar we de hand opstaken om iedereen vrij overgang te bieden werd gestopt en lachend werden er soms portieren geopend om het kleurige schouwspel goed te kunnen bewonderen. In Medemblik was weer een korte stop bij Ted de Lange voor de deur en vandaar door naar Oostwoud waar we spontaan werden onthaald bij de familie Geel van “Museum De Baan” Jan kon niet verder meefietsen omdat hij straks 20 man op visite kreeg en zodoende hadden we hier de eerste afvaller. Verder weer, terug naar de dijk en door naar Enkhuizen, door de stad heen was ook nergens problematisch en al snel stonden we weer langs de kant voor een stop van 5 minuten, een soort “bermtoerisme”. Weer in en op de fiets richting de dijk, na een paar kilometer was het een soort hindernisbaan waar gelukkig geen lekke banden ontstonden dus afslaan en zo kwamen we op het fietspad langs de Provincialeweg richting Hoorn. Weer even pauze bij de schouwburg “Het Park” waar uiteraard veel kijkers op zulke blikvangers afkomen en na deze laatste stop op naar het vertrekpunt in Heerhugowaard waar de overgebleven deelnemers afscheid van elkaar namen en ieder zijns weegs ging. Voor mij was dat nog 27 km naar Middenmeer die ik gedeeltelijk met Matthijs (naar Twisk) en Kees (naar Hippolytushoef) heb afgelegd, thuis was de totaalscore voor vandaag 198 km.

Geen opmerkingen: