29 juli 2010

Nogmaals "Opperdoezerronden" en de gevolgen van een foto



Alweer een dag voorbij die in de boeken gaat als zomer eind juli 2010, nou de datum klopt wel maar zomer was het niet echt. Vanmorgen al heel vroeg heb ik me wat bemoeid met de huishoudelijke taken die een beetje in het vergeetboek dreigden te geraken maar na een tijdje flink bezig te zijn geweest durf ik elke controle van “Miep Kraak” weer aan. Na een eerste bak koffie heb ik besloten om naar Opperdoes te gaan en daar wat eetaardappelen op de kop te tikken, heel simpel naar Sjaak Steltenpool net buiten de polder. Ooit had deze man een tijdje “scharrelderij” met mijn jongste schoonzus en die maakte mij er op attent dat een foto die ik gemaakt had en op mijn blog geplaatst,van twee mensen die bezig waren met het rooien van “Opperdoezerronden”, dat deze man en zijn zoon haar vroegere liefje was geweest. Ik had hem niet herkend maar die foto kreeg nog een vervolg. Een maand of 4 of 5 geleden werd ik gebeld door een reclame bureau en er werd mij gevraagd of die foto’s op mijn blog van mij waren, inderdaad dat klopt was mijn antwoord, “Mogen wij die gebruiken voor een reclamecampagne voor de Opperdoezerronden” wat mij betreft wel dus heb ik het origineel naar dit bedrijf gemaild. Wat er verder mee ging gebeuren wist ik niet maar vandaag bij een bezoek aan de familie Steltenpool voor wat aardappelen kwam de aap uit de mouw. Al pratende kwam het verhaal over die foto en meteen zei Sjaak “Hier hebben we dus de dader, want we zijn er helemaal niet blij mee, in alle vestigingen van supermarkt Deen liggen de Opperdoezerronden verpakt in plasticzakjes met onze foto er op”, ja, dat wist ik uiteraard ook niet. Maar goed we hebben nog even staan kletsen over hoe het toen was en nu, nadat ik mijn boodschap had gedaan en vertrok riep hij nog “Doe Greet de groeten als je d’r ziet” en dat heb ik uiteraard gedaan. Met de aardappelen en wat aardbeien ben ik even bij mijn vriendin langs gegaan om de koffie en toen ik weer thuis kwam was het hoog tijd om aan fietsen te gaan denken. Vanmorgen vroeg regende het en leek het niet zo aantrekkelijk maar van lieverlee knapte het weer op en zo rond half 1 ben ik van start gegaan, de zonnebril op en richting Medemblik, na Medemblik, tegenover het stoomgemaal “De Vier Noorderkoggen” is men druk bezig in het IJsselmeer om voor de recreatie van alles en nog wat overhoop te halen en dat lukt ze aardig zo te zien. Verder langs hij IJsselmeer richting Andijk en Enkhuizen zag ik dat de lucht langzaam donkerder werd en dat het niet droog zou blijven werd steeds duidelijker. Net voor Enkhuizen ben ik gestopt om de kap erop te doen, het kwam met “bakken” uit de hemel, maar net zo snel als het begon was het ook weer voorbij en even verder is de kap weer opgeborgen. Na Enkhuizen langs de Provincialeweg tot de afslag Hoogkarspel waar ik ben afgeslagen omdat er weer zo’n “zwarte” wolk aan kwam zetten. Het laatste stuk naar huis bleef het droog en na 70 km zat dit ritje er weer op en staat het totaal nu op 6.816 km.

Geen opmerkingen: