27 februari 2013

Plezierige kilometers door Noord-Holland






Het duurde een tijdje maar hij kwam te voorschijn, de zon. De rit van vandaag is gepland langs de dijk van het IJsselmeer  en binnendoor weer huiswaarts. Zo rond kwart voor 11 ging ik van huis langs de vaste route naar Scharwoude waar ik iets voorbij Hoorn de dijk op ben gegaan en dan is het simpel de slingerende dijk volgen tot ik naar mijn gevoel ver genoeg ben om weer richting Middenmeer te nemen. Dat kan op verschillende plaatsen maar het gaat allemaal zo lekker dat het rondje wat uitgerekt kan worden. Nergens waren er verkeersproblemen en wat dan nog, met de fiets kan je er bijna altijd door, maar deze keer liep ik het op, aan het begin van Volendam stond een bord dat doorgaand verkeer gestremd was, nou ja met een fiets moet het snel mogelijk zijn. Helaas ik kwam net binnen de bebouwing van winkeltjes en restaurants echt stil te staan en de mannen maakten me vriendelijk duidelijk dat mijn fiets geen kans maakte, zo van “Geeft niks joh die fiets van jou is toch hartstikke snel dus ietsje om is geen probleem”, hij had gelijk, uitstappen keren en dan binnendoor waar het meestal druk is, het is niet anders. Na enkele kilometers reed ik weer op de dijk en heb mijn weg vervolgd richting Katwoude en Monnickendam, daar onder de weg door en richting Overleek, mijn geliefkoosde “snelweg” naar Ilpendam. Richting Purmerend en dan doe ik weer een vreemde ervaring op bij ongeveer een snelheid van 35 km. Een automobilist met inzittenden had(den) wat extra aandacht voor de Quest en dat losten ze als volgt op, afremmen op een drukke weg waar een inhaalverbod van kracht is, knipperlichten aan , raam opendraaien en filmen of foto’s maken, tot groot verdriet van het achterop komende verkeer. Hooguit een kilometer verder rijden ze een inrit op naar een hek, rijden achteruit en gaan weer terug vanwaar ze gekomen waren met knipperende lichten en geen enkel ander voertuig kreeg de kans om door te kunnen rijden totdat de show van de heren was afgelopen. Na de Purmerenderweg ben ik linksaf gegaan via Middenbeemster en zo door De Rijp en Graft waar het historische pandje nogmaals op de foto is gezet. Later toen ik al aardig dicht in de richting Middenmeer zat reed ik over de Obdammerdijk en moest heel voorzichtig zijn om de amazones niet met hun viervoeters in de ringvaart te doen belanden, de beestjes waren nogal springerig op de verkeerde momenten leek wel. Toen de paarden eenmaal van de weg af konden in een stuk lager gelegen grasland was het probleem over , alleen de hond ging er als een bezetene vandoor en zocht zijn toevlucht bij de molen. Het reed verder probleemloos langs de ringvaart tot ik via Opmeer enz. weer in de polder kwam na 120 heerlijke kilometers.

Geen opmerkingen: