19 september 2013

Wat is Expeditie Geluk ?






Donderdagmorgen, een dag net zoals zovelen, ’s morgens wordt het weer licht en vanavond zal het wel weer donker worden. Maar toch was het vandaag een beetje een andere dag als gewoonlijk, tenminste zo heb ik het ervaren. Jaren geleden kwam ik op de Afsluitdijk een paar jonge mensen tegen die een autoband voort sleepten over de dijk met de gedachte erachter dat dit mensen zou aanzetten tot verbetering van de wereld, een loffelijk streven waar ik later weinig meer over heb gelezen of gehoord. En zie vanmorgen, nog maar amper 8 km van huis draai ik aan het eind van de Alkmaarseweg  linksaf om naar Aartswoud te rijden en op dat stukje dijk reed ik ze achterop. Mijn eerste gedachte was, zouden dit dezelfde mensen zijn, maar nee dit is weer een ander verhaal. Toen ik er achter reed heb ik een foto gemaakt waarop duidelijk de tekst van het doel waarvoor dit allemaal in beweging is. Bij een volgende foto hebben we even wat gegevens uitgewisseld en heb ik thuis eerst gelezen wat er allemaal achter zit. Lees het zelf op www.expeditiegeluk.nl  een bijzondere onderneming van sportieve jonge mensen, petje af want ze zijn er nog niet. Mijn tochtje ging weer verder via Aartswoud enz. richting Avenhorn en De Goorn om zo de Beemsterpolder in te rijden richting Middenbeemster om daar af te slaan naar de “Zuidoost” en bij Tiny een bakkie te doen. Langs de Middenweg moest ik van het fietspad af omdat er stevig aan een grote wilg werd gehakt en gezaagd wat zeer zeker het einde van dit Beemstergroen betekenen zal. Als ik weer verder ga vanaf de “Zuidoost” is het nog steeds droog maar de lucht is wel aan het veranderen, we zien wel wat het zal worden, nat ben ik toch meestal al is het dan van het transpireren. Het ritje verloopt verder zonder verdere opmerkelijke situaties en zo kwam ik weer thuis na 84km na op de Cultuurweg nog even met buurman Jef te hebben gekletst die met de E-bike zijn rondje maakte.

1 opmerking:

Wijnandt zei

Er is vaker wat over het land gesleept in de loop der tijden. Bekend zijn de Duitse Ballonauten die een enorme bal door Duitsland wilden slepen. Op 10 mei 1932 vertrokken de heren Jakob Schmid en Franz Perzl uit Regensburg. Hun dagboek is te vinden op http://www.arsvidendi.com/ballonauten/index.php/en/tagebuch. Over de achtergronden van deze heroïsche onderneming is meer te lezen op http://www.arsvidendi.com/ballonauten/index.php/en/