17 juli 2014

Wie zaait papavers bij Middenmeer ?







Wat is het mooi als de zon de hele dag schijnt en de wind afwezig is, heerlijk fietsweer. Vanmorgen eerst wat huishoudelijke klusjes doen en daarna even op en neer naar Zuidoostbeemster. De zus van Tiny , Riet en haar man Leo zouden vandaag ook even langs komen dus misschien kom ik ze wel tegen op de heenreis. Inderdaad heel in de verte ontwaar ik twee fietsers net voor Oosthuizen, maar als ik dichterbij kom zie ik dat het een heel ander beeld is, geen normale fietsen maar van de lage, net als ik ligfietsen. Hier zit alleen geen “jas” omheen zoals ik dat bij mij weleens vertaal. Een Quest is een ligfiets met een jasje er omheen. Als ik bij Tiny kom is er nog geen visite maar niet lang daarna komen ze. Koffie en gebak, ja het zat goed vandaag, en kletsen over van alles en nog wat. Vervolgens samen een broodje doen en daarna ga ik weer verder. Via wat wegen links en rechts zit ik zomaar richting Volendam waar ik de molen, die ik al zo vaak ben gepasseerd, op de foto zet,  op de dijk is het druk, veel toeristen dus heel voorzichtig overal tussendoor rijden en als ik er voorbij ben gaat het weer gesmeerd richting Edam en verder langs de dijk richting Hoorn.  Tussen Twisk en de rand van de Wieringermeer zijn ze druk bezig met “grassen” via de opraapwagen en dan naar de boerderij, ik sta versteld van de snelheid waarmee wordt gereden, zo snel kan ik niet lopen. Vanmorgen viel me het bloeiende perceel groenbemesting al op vlak voor Middenmeer dus nu even stoppen voor wat foto’s. Het is net een papaverveld met al die bollen. Nog 1 km en ik ben thuis waar ik net de 103 km op de teller zie verschijnen.

7 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Mooie plaatjes weer!

Groeten, Adri.

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Mooie plaatjes weer!

Groeten, Adri.

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Mooie plaatjes weer!

Groeten, Adri.

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Mooie plaatjes weer!

Groeten, Adri.

liggende fietser zei

Ik sta dikwijls versteld van welke (verkeerde) benaming gegeven wordt aan de landbouwmachines. Ook hier nu. Het is duidelijk geen opraapwagen, maar een silagewagen. Deze vangt het gras op die de hakselaar eerst fijn maalt. De snelheden waarmee gereden wordt? Juist, zo snel kan je niet lopen. Ook met de echte opraapwagens (die hebben onder de dissel een opraapsysteem: een pick-up en laden het gras zelf) wordt gereden met een snelheid die je soms niet voor mogelijk houdt. In elk geval veel sneller dan ik vroeger (rond 1990) reed met onze opraapwagen (de wel een oud opraapsysteem had waardoor niet snel kon gereden worden). In de landbouw geldt ook het "tijd is geld" en het moet snel gaan, soms heel snel, soms te snel.
Ik wou gewoon even corrigeren, meer niet.

Peter zei

Het is in zekere zin ook papaver, alleen worden de zaadjes gebruikt in of op het brood en heten ze dan opeens sesam.

Peter zei

Dat laatste moet dus maanzaad zijn. In Tsjechië en Polen zie je ze ook erg veel.