16 april 2016

De eerste CRASHPAAL


Ze zijn al geplant, een baan rode en witte kool.

De crashpaal de Quest staat er voorzichtig tegenaan

Rechts de man die de plaats wist en links Klaas de Jong

Klaas de Jong 91 jaar 

De ronde van N.H. op de Cultuurweg

Deze mannen hadden de 4e lekke band

Ik zeg zo vaak “Als je met de Quest onderweg bent beleef je altijd wel wat”. Ik weet niet of het aan mij ligt of dat het allemaal toeval is maar ik weet wel, als je er voor openstaat dan bestaat de wereld voor het grootste deel uit vriendelijke behulpzame mensen. Vanmorgen las ik een stukje over een crashpaal die geplaatst was in Opperdoes, een primeur. Op 12 maart 1941 is hier een Britse bommenwerper, een Wellington, in stukken naar beneden gekomen en om dit soort plaatsen kenbaar te maken voor het nageslacht is deze paal als eerste geplaatst en er volgen er de komende tijd nog een aantal in West-friesland. Het leek me wel wat om daar kennis van te nemen en een foto te maken dus op naar Opperdoes, amper 10 km van Middenmeer. Toen ik door de Walakker, een klein straatje reed, vond ik nergens die bewuste paal en vroeg toen aan een meneer die daar net liep met een paar kinderen of hij me meer kon vertellen, helaas als geboren Opperdoezer wist hij van niets dus heb ik het rondje nogmaals gereden en weer zonder resultaat, maar juist op dat moment kwam er weer een meneer aanlopen met zijn hondje en die wist precies uit te leggen dat ik over het bruggetje moest en dan ben je er. Gelijk stopte er een auto met een volgende bezoeker “Klaas is ook al op zoek naar de paal” was zijn reactie. Inderdaad deze man, waar ik later even mee heb staan praten wist precies te vertellen hoe het was gegaan. “Heel hoog in de lucht zag ik toen wat branden en af en toe vielen er stukken naar beneden, een vleugel viel tussen de bomen en de boerderij en ’t grootste stuk viel hier neer” . Al pratende begreep ik dat hij de leeftijd van de zeer krassen moest hebben bereikt, inderdaad toen ik een opmerking maakte dat hij al wel in de tachtig zat werd me haarfijn uitgelegd dat Klaas de Jong al 91 jaar was. En dan kijk ik er vanop dat deze man op 91 jarige leeftijd, met een Apple Ipad “gewapend”, kwam om een foto te maken van de Crashpaal waar hij zoveel herinneringen aan had. Ik heb mijn rondje afgemaakt richting Middenmeer via de Cultuurweg,  waar ik heel veel wielrenners tegen kwam die de ronde van Noord-Hollend reden en waar de lekke banden soms net ze talrijk waren als de regendruppels die vielen. Slechts 27 km maar wel met een belevenis.

Geen opmerkingen: