13 april 2016

Zon bij de start en later onweer met regen en hagel









Het was prachtig, echt het was, want onderweg veranderde er heel veel. Laat ik “vooraan” beginnen, eerst ramen lappen aan de voorkant van mijn huis zowel boven als beneden, de schuifladder in stelling brengen enz. enz. net voldoende om te bedenken dat ik nu weer ontspanning had verdiend. Een bak koffie, omkleden en gaan, richting Oostzaan. Wonderlijk, Bram had gevraagd of opa advies kon geven voor de aanschaf van een laptop, ik had wel gezegd dat ik daar geen verstand van had maar dat leek hem toch wat onwaarschijnlijk. Toen ik Middenmeer uitreed was het eerste wat ik in de berm zag , moeder eend met haar jonge kroost dus “ klik” en ze stonden erop. In Oostzaan was het gezellig druk, uit school hadden de jongens weer vriendjes mee dus moesten de harige konijntjes meteen weer extra in handen en zo rond 13.00 uur ben ik weer verder gegaan, richting Middenmeer met een omweg. Zo kwam ik met wat omwegen bij het kerkje van Holysloot en moest weer terug om een doorgaande weg te vinden die me via Monnickendam naar Katwoude en Volendam bracht. Op de dijk rustig aan omdat er veel toeristen liepen maar daarna kon ik weer volop aan de bak. Ik haalde op een bepaald moment een groep van 7 wielrenners in en zag bij het passeren dat de achterste mijn broer Ben was. Ik ben maar “vol gas” doorgereden omdat ik al een paar lichtflitsen had gezien en de lucht zag wat vreemd in de richting waar ik heen moest. Achter Berkhout nog even een bollenveld vastleggen en dan weer door, als het maar droog blijft dacht ik toen nog. In de buurt van Wognum “knetterde” het een paar keer en meteen kwamen er hagelstenen naar beneden. Bij de tunnel onder de A.C.de Graafweg stoppen, er stonden op dat moment een heel stel scholieren en wat ander fietsers. Eén van hen was een kennis van mij, Co Sjerps die ook al schuilde voor de regen en hagel. Ik heb nog even gewacht en ben toen doorgegaan met de schuimkap erop. In de Wieringermeer was de weg overal droog, ik ben gestopt om de kap weer achter de stoel te plaatsen en maakte meteen een paar foto’s van waar ik nu geen last meer van had, een donkere lucht achter de Microsoft gebouwen. Na 143 km was deze dag weer ten einde voor wat betreft het fietsen, nu zorgen voor de warme hap en de dagelijkse rituelen.

Geen opmerkingen: