03 september 2008

’t Blôte Bienepad





Het moest er een keer van komen dat ik serieus op pad zou gaan om “ ’t Blôte Bienepad” een keer te passeren. Enige tijd geleden toen Kees van Hattem bij me was kwam het ter sprake, Kees liet een foto zien met de naam van dat pad en vroeg of ik wist waar dat was. Dat was mij bekend, het ligt tussen Aartswoud en De Weere en meestal ga ik niet langs zulke binnendoor weggetjes omdat ik de voorkeur geef aan snellere routes. Maar goed, ook ik val wel eens van mijn geloof en ben vanmorgen een klein rondje gaan maken over diverse binnenpaden. De eerste nieuwe weg die ik met de Quest heb gereden, is de weg vanaf de Oudelanderweg dwars door het land, langs de kassen in het Agriportgebied, naar de rand van de polder tegenover de grasdrogerij van Wil Hartog, ik heb al eens gehoord dat deze weg Agriport gaat heten. Vervolgens de weg oversteken en langs de grasdrogerij, dan linksaf en aan het eind het Marepad volgen langs de kunstmatig aangelegde waterpartijen om de vogels tegemoet te komen, een leuk stukje natuur waarbij op de foto Medemblik op de achtergrond is te zien. Dan via Twisk richting Wervershoof door wat binnenwegen, op dat moment begon het wat te regenen en leek het mij verstandig even van de route af te wijken en het eerste de beste schuiladres op te zoeken om de bui af te wachten en dat was bij mijn zwager en zus op de rand van Wervershoof. Na de nodige koffie ben ik weer op pad gegaan nu richting het Egboetswater, ook een natuurgebied in de regio vanaf dat punt via een aantal dorpjes naar De Weere via de Oosterboekelweg want als ik dan de eerste afslag neem naar rechts dan moet ik bij ’t Blôte Bienepad komen en inderdaad mijn berekening klopte. Dan uiteraard stoppen en een foto maken want “Het Blote Benenpad” is echt geen Blôte Bienepad want met zoveel schelpjes kon dat wel eens erg pijnlijk worden. Aan het einde van het pad kwam ik uit in Aartswoud en vandaar is het nog maar amper 10 km naar Middenmeer. De rit heb ik via de GPS vastgelegd en thuis via Mapsource op de “Fietskaart Nederland” zichtbaar gemaakt, wat ik niet had verwacht bleek wel het geval, deze binnendoor paden stonden er wel op, alleen de namen ontbraken. Als ik een andere route neem b.v. van Middenmeer naar Medemblik dan stuurt deze kaart de fietser via de Alkmaarseweg en laat je zo minimaal 20 km fietsen voor de 10 km die de kortste afstand is.

Geen opmerkingen: