09 september 2008

"Zuiver wit"


Een kleintje toe, zo kun je de rit van vandaag wel bestempelen. Gisteren ruim 130 km en vandaag nog geen 100 km en toch de hele dag onderweg. Vanmorgen om ongeveer 8 uur van huis gegaan en naar mijn vriendin om daar samen met haar zoon wat te snoeien in de tuin. Niet dat ik zo’n tuinman ben maar af en toe even helpen dat kan altijd. Iets over 9 was ik ter plaatse en na omkleden meteen aan de bak, gelukkig was er een aanhanger die gebruikt kon worden om alles in te laden. Tegen de middag was deze vol en na de middag zijn we nog tot 2 uur bezig geweest om de rest bij te knippen en op te ruimen maar nu is het dan ook weer netjes voor een heel aantal maanden. Eerst nog even zitten en wat drinken en daarna omkleden en weer op naar Middenmeer maar omdat het weer zo geweldig is vandaag doe ik zoiets altijd met een omweg. Vanaf Zuidoostbeemster richting Purmerend en dan langs het Noordhollandskanaal richting Spijkerboor en Oost en West-Graftdijk. Omdat de wind in het zuidwesten zat had ik echt alles voor de wind en dat ging geweldig, licht trappen en rustig rondkijken en toch een hoge snelheid. Ik denk nu nog aan een leuk voorval van vanmorgen, toen ik van Bobeldijk naar Berkhout reed over de Slagterslaan en weer netjes het fietspad had gebruikt na de eerste 100 meter, ging ik bij het begin van de bebouwing en het einde van het fietspad, weer op de weg. Er zit dan op een bepaald moment bij een weg van rechts een afrembocht in de Slagterslaan vanachter naderde mij een auto, die ondanks dat ik op dat moment 42 km reed, voor die bocht wilde passeren, in de bocht kwam ze bijna naast me, en juist op dat moment kwam er een politieauto van de andere kant, ik zag hem al komen en wachtte eigenlijk op de frontale botsing. Gelukkig voor haar stopte de politie auto en moest de dame in dit geval ook stoppen en nadat ik weg was voorzichtig naar haar eigen weghelft, Maikel Zonneveld mailde mij laatst dat de Westfriese politie nogal soepel omgaat met Velomobielrijders maar ik weet nu dat ze ook heel soepel omgaan met haastige huismoeders die kinderen op een onverantwoordelijke wijze naar school brengen. Goed, ik reed op de thuisreis ergens door Driehuizen en herinnerde me de boerderij in aanbouw, er is nog weinig aan veranderd zag ik wel. Via allerlei voor mij bekende dijken en weggetjes kwam ik vlak bij de Wieringermeer nog een koppel koeien tegen, echt, het bekende Nederlandse zwart-bonte vee is niet overal meer zoals we altijd moeten geloven, hier was geen vlekje te bekennen, bijna zuiver wit.

Geen opmerkingen: