30 augustus 2010

Weekend met regen en nog veel meer.






Het rondje is weer gemaakt, slechts 70 km maar het was weer een super rit. Alle beslommeringen van afgelopen weekend sudderen nog een heel klein beetje na maar het meeste is alweer op de rails, voor zover het al nodig was om het er weer terug op te zetten. De afgelopen dagen brachten van alles wat, zowel prettig als minder prettig, donderdag afscheid van iemand nemen die helaas veel te jong was overleden, vrijdag van alles en nog wat regelen omdat ik zaterdag jubileum had en zondag familiedag met mijn broers en zussen plus aanhang. Wat mij, en ook de anderen, het meest heeft “geraakt” zowel letterlijk als figuurlijk is het weer geweest met de familiedag. Na lang wikken en wegen had de organisatie van deze jaarlijks terugkerende traditie gekozen voor een stukje fietsen met museum bezoek en rondvaart plus stadswandeling in Leeuwarden. Het fietsen gaat de meesten wel redelijk goed af maar met het weer van afgelopen zondag wordt dat toch een ander verhaal, de regenkleding in al zijn vormen en kleuren kwamen aan bod. Na aankomst in Leeuwarden konden we gelukkig naar binnen in “Pakhuis Koophandel ’t andere Museum” hier was heel veel te zien van radio’s, treinemplacementen waar de treinen volop reden, kant enz. ( niet interessant voor mannen) maar vooral veel heel oude rally auto’s die bijna allemaal zo de weg op zouden kunnen, bovendien stond daar ook een auto waarmee, helaas, het eerste Nederlandse verkeersslachtoffer viel. Jan Geel zou hier uren rond kunnen snuffelen denk ik. Na dit bezoek volgde een rondvaart door de grachten en tot slot nog een stadswandeling met gids. En als alles dan na een hapje en een drankje weer richting fiets is gedirigeerd moeten we op de pedalen, alles tegen wind in één groot regengordijn, de afstand naar de auto is slechts 14 a 15 km maar daar aangekomen was het gelukkig weer droog en had iedereen het water in zijn schoenen staan. Maar vandaag was het dus weer helemaal over met het slechte weer en na een bezoekje aan Leo Smit heb ik Kees gebeld of hij nog ging fietsen, “Ja, dat zit wel in de planning”zei Kees, “Maar net werd ik gebeld door Wilfred Ketelaar van XL Network die een rondje Nederland aan het fietsen is en hij heeft problemen met zijn fiets en of ik hem kan helpen dus die is hier zo vanaf de Afsluitdijk” Daarna ging hij misschien nog naar De Woude, ik rij naar Kees in De Waard en als hij dan nog thuis is ga ik misschien een stukje mee. Dus op naar Heerhugowaard waar ik na een, meest voor de wind ritje, aankom. Kees zit binnen aan een bakkie met de noodlottige fietser, wiens Mango Plus op zijn kant ligt met een bijna onwrikbaar stuur. Marian schenkt voor mij ook een bakkie in en later bekijk ik hoe de mannen dit euvel gaan oplossen, alle kogelkopjes draaien flexibel dus dat kan het niet zijn, helemaal binnenin zit het draaipunt van de kruiskoppeling van het stuur en daar lijkt de oorzaak van het probleem te liggen, met wat kunst en vliegwerk wordt dat gesmeerd en het lijkt ietsje beter maar niet voldoende. Ik laat de mannen achter en vervolg mijn rit weer naar huis waar ik na 70 km aankom.

Geen opmerkingen: