15 december 2011

Waar blijft de snelheid ?


Vol goede bedoelingen, maar de armoede (wat het weer betreft) houd je netjes, dus vandaag niet met de Quest op pad. Deze week heb ik betrekkelijk weinig gefietst, maandag even naar De Woude en dinsdag en woensdag maar kleine ritjes, wat me wel “tegen” viel was de snelheid, alle keren moest ik flink trappen om een beetje ruim over de 33 a 34 km te komen, het ging gewoon zwaar. Daar zijn verschillende oorzaken voor te bedenken, de leeftijd, de vrij harde zijwind die de afgelopen dagen sterk aanwezig was en misschien ook de nieuwe achterband, de “Marathon Supreme” ik weet het niet. De nieuwe band is bijna net zo geruisloos als de “Kojak” die ik er normaal om heb liggen, maar wat is er aan de hand ? Omdat ik vandaag toch niet weg kon heb ik de banden maar eens gecontroleerd en wat denk je, rechtsvoor kan ik behoorlijk indrukken is dus enigszins “spanningloos”, zou dat de oorzaak zijn ? Dat betekent dat, voordat ik weer van start zal gaan, er eerst hier en vooral daar, wat extra lucht in de banden moet worden gepompt en dan weer eens bekijken of het van invloed is op de snelheid. Er komt vanzelf weer een vervolgbericht na deze ervaring.

4 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Pé. Ik had het zelfde gisteren, toen ik richting Hoorn wilde. Linksvoor zeker 3 bar minder als rechtsvoor in de Geax 20 " Freestile. Goed weekend, Kees. P.s wat vaker controleren voor vertrek, is het motto !

Marc van Waardenburg zei

Dag Pé,

Ik rijd al 13.000 km met dezelfde Supreme achter. Bevalt mij uitstekend, slechts 1 keer lekgereden. Het lijkt wel of-ie steeds sneller wordt, waarschijnlijk doordat het profiel langzaam minder wordt (nog ca 1 mm over). Vanochtend met wind mee (en Marathon Plus voor) nog 43-44 kruissnelheid gereden, heerlijk.

Groet en tot ziens op de OBT,
Marc (Quest 439)

stradaatje zei

Pé, de Supreme is best een duurzame, maar zeker geen snelle band. Ik heb er een kleine 10.000 km mee gefietst op mijn RANS Stratus XP zonder ook maar 1 keer lek te rijden. Op aanraden van een medeligger deze band omgeruild voor een Kojak en mensenlief : wat een verschil ! Trok beter op (dus lichter) en scheelde ook 2 à 3 km/u (dus ook sneller).
Het zal altijd een beetje compromissen zijn tussen bepaalde zaken, al kan ik me voorstellen dat in de winter lekbestendigheid de voorkeur geniet ;-)

Willem zei

Hoi Pé,
Ik heb hetzelfde gemis aan snelheid en snel optrekken met deze banden voor de wind 40-42 km/uur kruissnelheid tegenwind 30-32 km/uur ze gieren erover op hogere snelheden ze staan op 5.5 bar en nog niet lek gereden maar dat had ik ook niet met de Kojaks.
Het lijkt wel of ik wel iets meer grip heb op natte en behagelde weg.
Maar het is net of er constant iets aan mijn fiets hangt