27 september 2012

Groot, "klein" onderhoud



Wakker worden door het lawaai van veel regen is nooit prettig want dat wil meteen zeggen dat er niet of weinig gefietst kan worden vandaag. De dag van gisteren heb ik goed “vol” gemaakt met onderhoud aan de fiets want vandaag zou ik weer een ritje gaan maken dus dan moet het ’s avonds wel allemaal gereed zijn voor de volgende dag. Als ik de fiets op de rem vast wilde zetten ging dat prima maar op een helling liep hij, met gewicht erin, toch heel langzaam vooruit en de remmen verder bijstellen kon niet meer dus dan de wielen eraf en de “tonnetjes” waarmee de kabeleinden zijn vastgezet verplaatsen, nadat boven bij het beginpunt alle ruimte weer is gegeven dacht ik dat het zou lukken. Helaas, de schroeven in de “tonnetjes” zijn vastgeroest en met geen mogelijkheid los te krijgen. Eerst maar naar de dichtstbijzijnde winkel om dit nieuwe onderdeeltje op te halen, niet te vinden, wat nu het is al tegen half 6 uur en als ik naar een fietsenmaker ga ben ik daar na sluitingstijd. De oplossing vond ik bij een goeie kennis die kon mij via een simpele omweg aan een aantal “tonnetjes” helpen dus was ik gered. De kabel afknippen net achter de bestaande onderdeeltjes en de nieuwe erop geschoven en vastgezet, het is allemaal net aan nog lang genoeg en mocht er toch nog één los schieten dan heb ik reserve kabels. Toen ik de zaak weer in elkaar wilde zetten leek het me ook wel verstandig om eens naar de linker veerpoot te kijken die piept af en toe en olie lijkt niet te helpen, even uit elkaar schroeven en het volgende probleem is openbaar een in drie stukken gebroken veer. Het is vijf minuten over 6 zou er nog iemand zijn bij Velomobiel ? Nee er wordt niet opgenomen wat nu, misschien, heel misschien is de redding niet zo ver van huis, Kees bellen. De telefoon werd opgenomen,; “Met Kees van Hattem” de zaak uitgelegd en inderdaad Kees was de reddende engel, met de auto naar “De Waard” en met de benodigde onderdelen naar huis. Ik kon weer verder sleutelen, remmen afstellen, veerpoot weer monteren en vervolgens een proefrondje rijden en vaststellen dat het allemaal in orde lijkt. Zo zie je maar sleutelen is leuk als het allemaal gaat zoals het moet gaan maar als je geen onderdelen bij de hand hebt sta je machteloos, ik kan in elk geval weer veilig en geruisloos fietsen.

2 opmerkingen:

Gerrit zei

De Quest heeft waarschijnlijk een andere vering dan de Mango want ik zou zo niet weten hoe de veer van de mango uit elkaar moet.

Willem zei

Hoi Pé, volgens mij is dit nou al je 2e gebroken veer wat een pech.
Mazzel dat Kees nog wat had liggen.
Gr.Willem