20 december 2012

Gevoelstemperatuur



Vandaag moest ik even op verjaarsvisite naar Bovenkarspel, niet ver maar ik heb toch nog een moment getwijfeld of ik met de fiets of met de auto zou gaan. Het is de fiets geworden, de wegen zijn redelijk droog en de wind is wel stevig maar het moet te doen zijn. Het viel me tegen voor wat de wind betreft, flinke zwiepers en alles met wind uit de meest ongunstige hoek, en wat me het meest tegenviel was de temperatuur. Een graad of 3 a 4 moet toch niet te gek zijn maar de gevoelstemperatuur is veel lager zoals ik dat aanvoel. Via Wervershoof en in Andijk over het Kleingouw leek me de kortste route, kon dan meteen even een foto maken van het “nieuwe” optrekje van Sjaak en Lia, ziet er super uit zoals ik dat bekijk. In Bovenkarspel zat al heel wat visite en de koffie met gebak liet zich goed smaken. Bij “De Vooroever” in Onderdijk zag ik nog een enthousiast iemand op het water bezig, ik moet er niet aandenken. Verder op de rit naar huis had ik overal echt de gunstigste wind, supersnel was ik weer in Middenmeer en heb als eerste de weerkaarten enz. gecontroleerd op hun visie op de temperatuur. Het is/was echt niet prettig buiten, een “gore” wind, vrij vertaald “waterkoud” maar ik schrok wel even van de z.g. gevoelstemperatuur die de apparatuur aangaf, voelt als min 4. Wel moet ik eerlijk toegeven daat het ondanks alles gewoon prettig fietsen was en met een retourtje van 56 km is het totaal ondertussen opgelopen naar 43.585 km op de totaalteller.

1 opmerking:

FAW319 zei

Hoi Pé,

Leuk die foto van die 'enthousiast op het water'. Zondag was ik ook een paar uur op het water met m'n vlieger en plank. Met voldoende neopreen aan (dik pak, schoentjes, handschoenen en cap) voel je echt helemaal niets van de kou hoor.

Vanmorgen vroeg -onderweg naar het werk- met slechts een paar graden boven nul en stevige wind, eventjes heel kort uit de fiets, slechts gekleed in een korte broek en een t-shirt was dan weer wel heel oncomfortabel.

Gr. FAW319