27 december 2012

Het jaar uit via het "Geestmerambacht"






De laatste “stuiptrekkingen” van 2012, zou het echt zo zijn, ik geloof het nog niet. Wat zegt zo’n cijfertje nu of het nou een twee of een drie is maar het is al sinds de jaartelling opgang is gekomen iets waar alle jaren weer naar wordt uitgekeken, het nieuwe jaar. Maar ik denk wel dat het vandaag mijn laatste ritje van 2012 is geweest en het was heerlijk even lekker uitwaaien na de “rijk” gevulde kerstdagen. Het is de meeste keren voor mij een beetje de vraag, waar zal ik heen gaan, Friesland is me te ver waarom weet ik niet, het ligt nog steeds op dezelfde plaats, Zuidoostbeemster ligt eigenlijk wel voor de hand, maar toch, het werd anders. Eerst naar Obdam bij Tom en Gerda langs, omdat ze beiden in het onderwijs zitten zijn ze vandaag vast thuis en dat klopte. Weer bijkletsen onder het genot van koffie met, of koffie plus, hoe je het ook wilt noemen maar het smaakte voortreffelijk. Tom wil een aantal zonnepanelen gaan plaatsen maar daarvoor moeten eerst een hele serie hoge bomen op het erf worden gekapt, hij doet dat in eigen beheer samen met mijn broer Ben en zijn eigen zonen, Wouter en de tweeling Hugo en Ruben. Meestal gaat het goed maar hij is ook al een aantal keren aan erger ontsnapt zo kwam hij onlangs in huis zonder bril (die later vervormd door Ben in de singel werd teruggevonden) en een bloedende hoofdwond, de volgende dag was zijn uiterlijk ongeveer gelijk aan een bokser die de wedstrijd heeft verloren. Hij bleef optimistisch en wist te vertellen tegen zijn zoons “Sinds mijn uitgaansleven heb ik er niet meer zo uitgezien”, het lijkt me haast een wens van hem want volgens mij is hij de “goedheid”zelve. Toen ik mijn weg ging vervolgen was het nog even de vraag welke kant ik zou nemen om verder  te gaan , links of rechtsom. Het werd links en zo kwam ik steeds meer richting Alkmaar en Heerhugowaard, uiteindelijk kwam ik met wat omwegen in het “Geestmerambacht” terecht, een prachtig natuurgebied bij Broek op Langedijk. Even een “sanitairestop” inlassen, een paar foto’s maken en vaststellen dat het weer duidelijk aan het veranderen is. Het wordt tijd om meer richting Middenmeer te gaan dan kan ik waarschijnlijk voor de regen binnen zijn en dat is gelukt na iets meer dan 71 km.

Geen opmerkingen: