04 februari 2013

Zeilen op de wind van vandaag






Het was een min of meer nieuwe ervaring om over de dijk langs het IJsselmeer te fietsen of beter gezegd te zeilen. Eerst was ik nog “heilig” van plan om naar Oudemirdum te gaan maar de harde wind en de “toezegging” dat het vanmiddag weer zou gaan regenen hebben me doen besluiten om maar niet de Afsluitdijk over te gaan en een rondje “regio” te doen. Als eerste via de Tussenweg om bij Paul en Cuny langs te gaan die een super doordachte verhuiskaart hadden gestuurd met de boodschap dat ze in de loop van deze maand naar Baarn verhuizen. Vandaar richting Hoorn met nog alle mogelijkheden om in de loop van deze afstand of rechts of linksom te gaan, wordt het rechts dan kom ik vanzelf een keer in Heerhugowaard en als het links wordt dan komt het ritje over de dijk wel in aanmerking. Het werd links maar pas bij Scharwoude dus al een beetje uit de richting maar goed op naar de dijk en dan door Hoorn en voor de wind naar Enkhuizen. Wat heb ik vele keren gedacht aan het duet van Paul de Leeuw met André van Duin “Zeilen op de wind van vandaag”, het was echt meer zeilen als fietsen. Maar hierbij is wel een bepaalde ervaring nodig, met water rechts en storm van linksachter is het veiliger om de meeste tijd ook links van de weg te rijden, niet verstandig als er meer verkeer is maar dat was gelukkig niet het geval, met bijremmen zag ik dat op die stukken zonder te trappen de snelheid tot 44 km was gekomen, plus toch wel een beetje de angst om niet omver te worden geblazen. Op een bepaald stuk ben ik toch maar naar beneden gegaan over de parallelweg en aan het einde, toen ik niet anders kon, ben ik weer op de dijk gaan rijden, maar de bocht was nabij waardoor ik weer gewoon tegen de wind in kon trappen en dat gaat dan weer vele malen prettiger. Onderweg even van de route af om bij Dick en Greet langs te gaan waar ik meteen op de hoogte kon worden gesteld over een ander deel van de familie die met een gebroken heup in het ziekenhuis terecht was gekomen. Vervolgens weer terug naar de dijk en deze keer via Broekerhaven langs de “overhaal”waar vroeger de schuiten met tuinbouwproducten van de tuinders van hoog naar laagwater werden overgehaald. Dan door Enkhuizen langs de stadswallen op naar Andijk maar niet over het fietspad bovenop de dijk i.v.m. de wind, nee gewoon “laagvliegen” onderlangs en dat ging ook voortreffelijk. Thuis gekomen stopte een kennis uit de straat achter mij op het pad en vroeg of de rit weer ver genoeg was geweest, ik schatte het op zo’n 80 km maar toen ik de schuimkap eraf had zag ik dat de teller op 101 km was gestopt, kan ook, een beetje meer is nooit een probleem.

Geen opmerkingen: