20 februari 2014

Je had in Sotsji moeten zijn





We beginnen de dag met oud nieuws, gistermorgen toen ik bij Hoogwoud de A.C.de Graafweg overstak, bij buitenstaanders meer bekend als de N 241, kwamen er van de overkant, nadat het licht op groen was gegaan, twee mannen aanlopen  en één van hen gaf me te verstaan dat ik verkeerd was want in Sotsji  gingen de bobbers naar beneden en niet hier op het fietspad. Maar goed dat was gisteren en vandaag zat een langere rit er niet in, het weer werkt niet mee dus dan maar een buurtritje. Bij broer Ben kijken hoe het met de genezing gaat, je bovenbeen op 4 plaatsen laten genezen vraagt enige tijd en veel geduld, wat hem als familie eigenschap, niet is gegeven. Jammer genoeg moet hij wel berusten in zijn lot  en is het een fanatiek lezer geworden. Met zijn herstel gaat het alle weken beter hoewel hij meer wil als mogelijk is maar gewoon afwachten heb ik gezegd dan komt het vanzelf weer goed. Het was dus een heel kort ritje vandaag met lichte regen en een stevige wind. Net toen ik in Onderdijk naar beneden ging kwam er een “aangespannen combinatie” aan, één kar, twee paarden en twee mannen op de bok, is dat aangespannen of niet ? Ik vond van wel en hoe zo’n combinatie in werkelijkheid wordt genoemd zal mij een zorg zijn. Het positieve aan zulke situaties is dat de man die het “spul” in toom moest houden mij bedankte dat ik was gestopt, zo van “Bedankt nu gaat het wel weer” Na de koffie ga ik weer richting Middenmeer nu met de gunstigste wind en langs dezelfde route. Wel neem ik vanaf de Tussenweg het laatste stuk naar huis het nieuwe fietspad, het gaat als een “speer” maar wie zou er nou niet de gang in zetten als je zo ver je kan zien nergens obstakels tegen zal komen, recht toe recht aan, niet te vergelijken met een bobbaan die nergens recht is.






2 opmerkingen:

Wim zei

Officieel heet het 'een aanspanning'.

Twee paarden naast elkaar wordt dan weer een tweespan of dubbelspan genoemd.

liggende fietser zei

Ik denk dat dat hier vroeger een "gespan" heette.
Maar of dat de officiële benaming was weet ik niet.