24 februari 2014

Wagyu runderen en geen Schotsehooglanders








Mensen wat heb ik een zin aan de zomer, vandaag was het weer even proeven aan wat ons straks weer wordt voorgezet, alle dagen zon en een lekkere temperatuur. Ik had in de krant al meerder keren gelezen dat men bij Petten iets wil ondernemen bij de Hondsbossche-zeewering, het moet meer worden toegespitst op het toerisme vinden sommige denkhoofden. Dus ik dacht vanmorgen laat ik eens kijken of er al iets is omgetoverd. Eerst de was aan de lijn en toen omkleden en richting de Noordzee. Langs de Schagerweg is men behoorlijk bezig om de bomen flink uit te dunnen en al het lage struikgewas wordt ook geruimd, een vreemd gezicht dat je nu op het brede kanaal kan kijken. De rit gaat gedeeltelijk onder een licht bewolkte lucht maar al snel komt de zon er meer bij en is het weer gewoon plezierig rijden. Bij de afslag kan ik naar rechts voor 2 km om in Callantsoog te komen maar ik moet linksaf om via St.Maartenszee in Petten te belanden waar ik meteen naar de buitenkant van de dijk fiets.  Er is niets bijzonders te zien, wel is de grote “spin” verdwenen, het apparaat waarmee de stromingen indertijd werden gemeten door Rijkswaterstaat en wat van de dijk af in zee werd gereden. Ik stop op een bepaald moment om een foto te maken van de keurig in het gelid liggende stenen aan de bovenkant van de Hondsbossche-zeewering. Later draai ik bij Hargen de duinen in om zo naar Schoorl te fietsen, het gaat allemaal weer vanzelf lijkt wel, je moet goed uitkijken dat je niet te hard op de bochten af gaat. Eenmaal op het “keerpunt” is het over een mooie asfaltweg naar Schoorl, niet voor niets dus dat dit de “Schoorlsezeeweg” wordt genoemd die tegenwoordig wordt onderbroken door wildroosters. Een “oud” vleeskeurmeester uit Venhuizen, Chris Boomsma is mede door zijn beroep in aanraking gekomen met een Japans rund de Wagyu, wat speciaal vlees op de botten heeft en die zeer goed gedijen in het Schoorlse duin en bosgebied, in samenwerking met de overheden die hier in meebeslissen lopen de beestjes hier los rond en worden binnen de perken gehouden doormiddel van deze vee-roosters.     En als er dan zo’n stom beest blijft staan voor zo’n rooster dan moet je wel stoppen net als andere mensen die ook van de natuur genieten. Na Schoorl is het recht toe recht aan op Middenmeer af en stop ik als de teller 75 km aangeeft.  

Geen opmerkingen: