29 april 2014

18 Wielrenners en 1 Quest




Oude herinneringen, zo heb ik een deel  van de rit van vandaag ervaren. Wat was het geval, niet wetende waar de koers vandaag heen zou gaan kreeg ik net na Abbekerk een groep wielrenners voor mij in het vizier die van het viaduct afkwamen. Door de rotonde en oversteek naar het fietspad liep de groep op mij uit maar al snel, door tegen de 40 km te karren, haalde ik ze weer in en bleef er zo’n 30 tot 50 meter achter rijden, de groep heeft er knap de gang in want ze blijven geregeld tussen de 35 en 38 km rijden. Heel toevallig reed deze groep van zo’n man of 18 dezelfde route als ik altijd ga richting  Zuidoostbeemster enz. dus niet door Hoorn met de stoplichten, op de shirts zag ik reclame uit Volendam, dus duidelijke zaak, vooral toen ik ze wat luidruchtige opmerkingen hoorde maken in het typisch Volendams- dialect . Ik was zo af en toe aan het vergelijken uit de periode dat ik zelf op de racefiets zat, ik stopte overal waar dat vereist was maar de groep had zo af en toe zijn eigen regels dat zag ik wel. Echter bij de oversteek van de weg bij “La Mere Ann” bleef de hele groep netjes wachten tot de oversteek wel veilig was. Ik ben toen maar op eigen kracht verder gegaan en zag dat er maar 2 mannen waren die even achtervolgden maar het geschreeuw van medebroeders bracht ze snel weer met 2 benen op de grond, een Quest moet je niet proberen in te halen.  Mijn ritje ging verder via wat onbenullige paadjes en zo kwam ik in Edam dan een stukje langs het fietspad tot de afslag Katwoude en daar onder de weg door naar Monnickendam en linksaf naar Volendam langs de dijk. Het was ondertussen licht beginnen te regenen en er leek wel al minder verkeer te komen, geen wandelaars of fietsers dus full speed naar het stukje wat echt “De Dijk” in het palingdorp is. Het is drukker als de vorige keer maar liever een paar honderd meter langzaam over de dijk  i.p.v. door de verkeersdrukte met stoplichten en zijstraten. Ik blijf de dijk volgen tot aan Scharwoude en kom zo weer op de route van de heenweg, geen probleem het is een bijna vaste route naar Middenmeer, nog even aanzetten en na 102 km ben ik weer op de thuisbasis.  

3 opmerkingen:

Gert Reilink zei

Hi hi, ik neem aan dat jouw leeftijd ook iets hoger lag dan het gemiddelde van de groep wielrenners.

Respect.

Willem zei

Hi Pé ik kom die "debielen" regelmatig tegen tussen Edam en Hoorn. Vooral in Oosthuizen lappen zij elke "veilige" regel aan hun fietsschoen. En inderdaad lang 40+ houden ze nooit vol. Met de vollblut rijdt ik ze natuurlijk ook regelmatig achterop en ook dan willen ze wel eens aanhaken dat gaat iets gemakkelijker dan bij de Quest dus laat ik ze even "plakken" vervolgens het gas er helemaal op en dan moeten ze vanzelf afhaken of er blijft er één hangen tot Scharwoude maar het lost meestal vanzelf wel. Maar heb je te maken met wedstrijd jongens dan hebben we toch een zware dobber hoor die kunnen met niet te veel wind en kop over kop gemakkelijk een paar uur 50+ draaien hoor.

Willem zei

Hi Pé ik kom die "debielen" regelmatig tegen tussen Edam en Hoorn. Vooral in Oosthuizen lappen zij elke "veilige" regel aan hun fietsschoen. En inderdaad lang 40+ houden ze nooit vol. Met de vollblut rijdt ik ze natuurlijk ook regelmatig achterop en ook dan willen ze wel eens aanhaken dat gaat iets gemakkelijker dan bij de Quest dus laat ik ze even "plakken" vervolgens het gas er helemaal op en dan moeten ze vanzelf afhaken of er blijft er één hangen tot Scharwoude maar het lost meestal vanzelf wel. Maar heb je te maken met wedstrijd jongens dan hebben we toch een zware dobber hoor die kunnen met niet te veel wind en kop over kop gemakkelijk een paar uur 50+ draaien hoor.