10 september 2014

Op school leerde ik nog over "De waker, de slaper en de dromer"


Geestmerambacht

Gezien vanaf Camperduin/Hargen

De hekken blokkeren alles en iedereen

Richting Petten

Richting Camperduin/Hargen

Ongeveer halverwege

Plaatselijk is het zand hoger als de bestaande dijk

Vreemd, nergens geen spuitende boten op zee

Wel veel materiaal om het zand te verplaatsen

De op/afrit om nog een keer langs het water te rijden

De eerste van een serie van drie, mogelijk zijn het de laatsten




Maar het bleef mooi weer ook op de korte Afsluitdijk

Hoe komt het met de Hondsbossche zeewering, ik weet het niet en velen met mij. Afgelopen week stond er een stuk in het NHD, de plaatselijke krant, over de Hondsbossche zeewering en dat was niet overal lovend. Men, en dat zijn de voorstanders, hebben het over een dijkversterking, een versteviging van de bestaande bescherming tegen de zee en dat is te zien ook maar de neven werking op het land binnendijks beginnen hier en daar toch de kop al op te steken, meer kwelwater en wat zullen de gevolgen zijn van zo’n enorme druk die ontstaat door het ophopen van zand aan de ene kant terwijl de andere kant alleen maar omhoog kan. Een meneer die ik sprak bij Camperduin/Hargen vertelde dat het niet onmogelijk moet worden geacht dat de dijk zomaar wel eens een paar meter zou kunnen worden weggedrukt door de zandsuppletie, “Men doet maar, maar de natuur moet je niet dwingen” zei hij. De tijd zal het leren maar ik keek mijn ogen uit, “ons” fietspad is bijna niet meer nog maar 3 km is er over van de 6 maar hoelang kan het laatste stuk nog worden afgelegd met een twee of in mijn geval, een driewieler. Door alle geruchten was ik nieuwsgierig geworden en bedacht vanmorgen dat ik wel weer een keer die kant op kon gaan, bovendien in het noorden brak de lucht wat en mogelijk krijg ik dan ook nog de zon te zien. En zo was ik vanmorgen vertrokken richting het “Geestmerambacht” om zo de verkeersdrukte overal te ontwijken en bij Schoorl dam te oversteek te maken naar Schoorl en zo verder via de duinen naar Hargen om te zien hoe het er toegaat. Om een beeld te krijgen van de hele situatie zou je er zelf moeten kijken, het is onvoorstelbaar, vanaf de dijk is de zee verdwenen en zie je alleen maar zand en nog eens zand. Ik heb wat extra foto’s gemaakt zowel in Noordelijk als in Zuidelijke richting en later, toen ik bij de laatste op/afgang nog over de Hondsbossche kon fietsen, bedacht ik dat dit weleens de laatste foto’s konden worden in zo’n situatie, fietsen met de Quest langs de Noordzee in Noord-Holland. Gelukkig had ik de zon erbij en dat maakt dan weer veel goed, want jammer blijft het. Het rondje stopte vandaag na 105 km.

Geen opmerkingen: