18 mei 2016

Jonge gezinnen langs de weg










Het lag in de bedoeling om vandaag voor de eventuele regen weer binnen te zijn maar dan ben ik wel ruim over de 130 km verder. Afgelopen weekend heb ik samen met Ben, mijn jongste broer, in Oostzaan geholpen met het “oogsten” van een paar bomen, een hele klus en daarbij is er uiteraard zwaar materiaal gebruikt van kettingzaag tot zware knipschaar enz. enz. echt een “klusje” voor 70+ers, Ben was net een paar dagen geleden 73 jaar geworden. Alles is goed verlopen en de zware knipschaar hadden we er achter gelaten dan konden ze zelf nog wat takken inkorten enz. en om die knipschaar ging het vandaag, Ben gaat hem op korte termijn gebruiken bij zijn zoon in Wageningen dus even ophalen en afleveren in Wervershoof. In de polder reed ik langs een gistermorgen gemaaid perceel grasland waar ik gisteren nog dacht, zal het nest gespaard blijven, maar moeder zwaan zit nog rustig op de eieren terwijl de graswagen van grasdrogerij Wil Hartog volop bezig is.  Op de heenreis kwam ik in Bobeldijk  een heel jong “gezin” tegen, zomaar klakkeloos langs de weg waarbij auto’s geregeld moesten afremmen. Moeder zwaan met een aantal net uit het ei gekomen pullen. Natuurlijk stoppen en wat foto’s maken en dan weer verder om op nog geen 100 meter verder een ander gezin langs de weg te spotten. In dit geval moeder eend met eveneens pullen. Tijdens een sanitaire stop zag ik heel veel brandnetels die uitnodigden om er een foto van te maken. Richting “Het Twiske” komt de zon af en toe even om de hoek kijken en nadat ik in Oostzaan de spullen aan boord heb na de koffie ga ik met een ruime omweg naar Wervershoof om de spullen bij Ben af te leveren. Onderweg passeer ik de “bannepaal” weer die nog niet helemaal is afgeschilderd maar hij is al wel opgeknapt. Als ik bij de Westermiddenmeerweg aan ben gekomen moet ik even omrijden wegens afsluiting en zo kom ik weer thuis na 138 km.

1 opmerking:

liggende fietser zei

Toen ik nog landbouwer was (25 jaar geleden) heb ik nipt en totaal onbewust een nest eieren (met moedereend erop) net niet vermorzeld tijdens het maaien. De eend had een nest gemaakt zo een 50 cm van de muur (rand van perceel) en ik was rakelings langs de muur gereden zodat de nest net niet geraakt was aan de binnenkant van het wiel (onder de tractor). Toen ik nadien omkeerde om de kant te maaien (de nest had ik nog niet gezien) ben ik alweer rakelings met de messen (die roteren aan zo een slordige 350 km/u) langs het nest gepasseerd. Ik zag het pas toen ik met de maaier was gepasseerd waardoor de nest bloot kwam te liggen. Was de nest 20 cm dichter tegen de muur of 20 cm verder van de muur gemaakt geweest, dan was het nest met eieren en eend helemaal verpletterd geweest.

Aan de andere kant, hoeveel konijnen en hazen ik door grashakselaars en bietenontkoppers zag vliegen kon ik niet bijhouden.