30 mei 2016

"Winderig" maar droog.






Een heel kort ritje was ingepland voor vanmorgen, het weer is wat onstuimig en er is geen sprankje zon te zien of te verwachten. Ik heb eerst de linker veerpoot even eruit gehaald en gesmeerd zodat het piepen weer over is en het heeft geholpen. En dan even op en neer naar Andijk, ik had mijn jongste zus een boekje beloofd en dat zal ik even gaan brengen. Nog maar amper opgang “moet” ik afremmen om een paar foto’s te maken. Lepelaars zie je nou niet elke dag op een stuk grasland langs de Flevoweg en bij nadere controle blijken ze beiden gemerkt, of misschien zijn het wel onderscheidingen, je hebt ook generaals die een hele serie lintjes op de borst dragen, ik vind het nogal overdreven bij deze vogels, wit, rood, geel, het zal wel een betekenis hebben. Een paar honderd meter verder blijkt het zwanen paar resultaat te hebben geboekt na de broedperiode, er zitten nu een paar jonge zwaantjes naast moeder en mogelijk komen de laatste eieren vandaag of morgen ook uit. En kan de familie de wijde wereld in. Er staat een behoorlijke wind en ik denk dat men ook kan spreken van “laag hangende bewolking” als ik “De Ambtenaar” tenminste bekijk is zijn hoogte niet vast te stellen, zelfs niet of de molen wel draait. De boodschap op Andijk is snel gepiept en de koffie met koek gingen er vlot in. Ik ga nog bij meer familie aan maar die zijn niet thuis en zo maak ik mijn rondje af door via wat omwegen weer in de polder te komen en een agrariër bezig zie met het bewerken van het land waardoor hele mooie ruggen ontstaan. Na 74 km staat alles weer binnen, kort maar wel een zalige ontspanning.

Geen opmerkingen: