26 juli 2016

Om "De Noord"









Na een extra rustdag kon ik vandaag weer een klein toertje maken, die “rustdag” was in overleg ingelast en betekende voor mij zo’n 375 km met auto en caravan op pad, het is voor een goed doel , dat wel. Maar het ritje van vanmorgen moest maar weer een keer om de Noord gaan vond ik daar heb ik al een hele tijd mijn sporen niet achter gelaten. Als eerste naar De Haukes even bij Albert van Dijk zijn zoon langs om te horen hoe het met mijn vriend van langs de weg gesteld is. Onderweg ervaar ik langs de weg richting Slootdorp dat gemaaide bermen toch heel wat prettiger is voor een fietser, je ziet tenminste weer iets bij de kruisingen. Op De Haukes doet mevrouw van Dijk open, als ik mijn vraag heb gesteld krijg ik een bevredigend antwoord, het gaat nog steeds goed met haar schoonvader en hij komt nog geregeld op de “brommer” , “We vinden het wel gevaarlijk voor hem maar hij is niet te stoppen” zegt ze. Dus er is nog hoop dat ik hem weer eens tegen zal komen. Ze wonen nog in hun “oude” huis maar het nieuwe dat ernaast is gebouwd ziet er niet gek uit en is al aardig op weg om afgewerkt te worden. Ik ben weer verder gegaan naar de korte Afsluitdijk en dan via Den Helder langs het Marsdiep naar het zuiden via de “Donkere Duinen” Bij de boot is het extra druk en met wat bochtenwerk kom ik op de Zeepromenade, het is hoogwater en weinig wind dus geen golven. In de duinen zoeken de Schotse hooglanders verkoeling in het water en de strandvonder bij Hargen heeft ook niet te klagen over bezoek. Een stukje richting Schoorl en dan rechtsaf naar Bergen aan zee om vervolgens weer door de duinen richting Egmond te gaan, het wordt steeds drukker en ik denk dat ik maar een andere kant op zal gaan. Net toen ik dat had besloten kreeg ik nog een nieuwe naam toebedeeld van een gefrustreerde “dame” “Idioot, Imbaciel, wie gaat er nou in zo’n stom ding rijden, ik schrik me rot” en dat na flink op de claxon te hebben gedrukt en mijn komst te hebben aangekondigd. Och ja, laat maar, wegwezen hier en zoek de rust maar weer op van de polders. De weg naar huis gaat via Alkmaar en “De Waard” om na 124 km de zaak weer binnen te hebben gezet.

Geen opmerkingen: