28 november 2016

Middenmeer Oudemirdum en terug













En daar gaan we weer, vandaag een retourtje Middenmeer Oudemirdum, de berichten m.b.t. het weer zijn uitstekend dus het kan geen probleem zijn. De temperatuur is aan de lage kant maar ja wat wil je als het al bijna december is. Ik had voor het eerst een jas aan wat achteraf niet zo verstandig is geweest, nu was er een kledingstuk extra min of meer verzadigd met lichaamsvocht ook wel aangeduid met de naam zweet. De schuimkap gebruik ik eigenlijk alleen als het erg hard gaat regenen, een volgende keer toch maar overwegen wat verstandig is bij lagere temperaturen. De heenreis is alles tegen en met zijwind en het trapt zwaar, stoppen en de linker-voorband bijpompen scheelt al een heel stuk. Op de Afsluitdijk is het rustig maar wel mooi in het zonnetje en in Friesland stikt het werkelijk van de enorme velden met ganzen, op de foto staan er maar een paar maar als je alles op één foto zou kunnen krijgen zou het beeldvullend zijn, miljoenen stuks. Als ik later door de fietstunnel onder de Galamadammen door ga moet ik in de “afdaling” in de remmen want men is bezig met onderhoud dus voorzichtig er langs maar als ik verder weer uit het “dal” omhoog moet staat er nog zo’n obstakel en met de fiets in de grootste versnelling is het wel even schrikken en “kruipend” naar boven is het gevolg. Bij Bianca is er koffie enz. en we zetten alles weer even op een rijtje. Als ik na de koffie de terugweg begin ga ik linksom langs de kust richting Stavoren en Hindelopen je passeert dan dorpjes waar je normaal nooit komt evenals de Klokkenstoel op de begraafplaats bij Mirns en het kleine dorpje Molkwerum. Als ik bijna weer op de standaard route ben aangekomen passeer ik nog een soort “bannepaal” die gezien het jaartal wat wordt aangegeven al behoorlijk oud is, 1782. De rit gaat verder vlekkeloos en alleen op de Afsluitdijk stop ik nog een keer voor een foto, de zon precies achter Cornelis Lely geeft toch wel een apart beeld. Iets verder zie ik iemand hardlopen, het kan haast niet anders, het moet Jan Bouma zijn uit Middenmeer hij zwaait op grote afstand al en inderdaad even stoppen en een kort praatje om vervolgens het laatste stukje naar Middenmeer af te raffelen en thuis komen na 171 km met toch nog een gemiddelde van 30,4 km op de teller.

Geen opmerkingen: