08 augustus 2022

Van Fernando uit Chili tot een karper bij Bobeldijk.

 


Ja waar heeft hij het nu weer over, inderdaad het was de realiteit van deze morgen. Ik zeg zo vaak, ik kom altijd wel weer iets nieuws tegen onderweg en vandaag was dat ook het geval. Omdat ik zo vaak een rondje maak is het wel eens bedenken waar ik nu weer heen zal gaan. Een belletje naar m'n zoon maakt me duidelijk dat die nog wel een weekje weg zullen blijven dus daar moet ik niet heen, dan maar wat weggetjes opzoeken waar ik niet te vaak kom en eventueel het HEM-rondje er aan vast plakken dat is altijd plezierig fietsen. Met wat "slingers" hier en daar kwam ik in Wognum terecht om daar richting Hoorn of iets dergelijks te nemen.


In een flauwe bocht staat iemand met de racefiets die z'n hand opstak dus ik stopte even. Wat blijkt de man had me al van verre zien aankomen en vroeg of hij een foto mocht maken, geen probleem en zo kwamen we aan de praat. Hij was enorm belangstellend naar de Quest met allerlei vragen die ik redelijk kon beantwoorden en wat blijkt in de vragen over en weer, Fernando, was zijn naam en hij kwam uit Chili en fietste heel wat af in Nederland en dan voornamelijk Noord-Holland. Hij was op Texel geweest, had langs de duinen gefietst was over de dijk Lelystad en Enkhuizen gegaan enz. enz. hij noemde een hele serie streken waar hij was geweest en als ik het goed begreep zat hij momenteel in Velp, ook weer een stukje hier vandaan.

Na deze ontmoeting weer verder en na een paar kilometers zag ik dat langs een landelijk fietspad dwars door het veld tussen Wognum en Bobeldijk dat een visser heel voorzichtig zijn vangst naar boven haalde. Vol belangstelling volgde ik dit even en maakte een paar foto's van de grote karper die hij boven water had gehaald en later weer liet zwemmen. Hij was blij dat er gelukkig iemand was gestopt om meteen een foto te maken van zijn vangst waar hij terecht trots op was, eerlijk een prachtige grote karper zomaar in zo'n doodlopend slootje. En zo zie je maar weer als je open staat voor wat er om je heen allemaal gaande is, dan komen de mooiste verhalen en kontakten tot stand.





Vanaf dat moment wat wegen links en rechtsom naar de dijk en het HEM-rondje er aan vast plakken, in Hoorn is de kermis gelukkig nog niet in beweging en in Enkhuizen even wachten bij de Dromedaris omdat de brug open staat en dan weer langs het IJsselmeer waar heel wat zeilboten varen, richting Medemblik.

Langs de Medemblikkerweg en de kruising van de Westermiddenmeerweg is een loonbedrijf bezig om het Co2 gehalte wat op te krikken, 't stinkt behoorlijk naar ammoniak, thuis gekomen was het een rondje van 96 km met weer aparte ervaringen.

Geen opmerkingen: