23 april 2007

Is dit een echte lepelaar ?


Vandaag weer een keer een toertje door Noord-Holland gemaakt. Vanmorgen mijn goede voornemen gestand gedaan door ’s morgens mijn huis buitenom te gaan schilderen en dan heb ik ’s middags de vrijheid verdiend en mag van mezelf een rondje gaan fietsen. Rond half 1 of iets in die buurt ben ik van start gegaan, weinig of geen wind en een bleek zonnetje dus ideaal weer om even een rondje weg te trappen. Het is bijna moeilijk om via een mooie vrije route richting Lambertschaag te gaan, de plaats waar ik de polder kan verlaten. Ga ik de “oude” route dan loop ik zo’n kilometer voor de Medemblikkersluisweg bijna vast in het kassengebied wat daar in rap tempo uit het niets omhoog komt, op dit moment niet ideaal om langs te fietsen met al z’n extra bochten en veel werkverkeer en nog veel meer stof. De andere route is via de Cultuurweg, voorheen goed te berijden maar de staat van onderhoud gaat geregeld achteruit en deze weg wordt steeds meer gebruikt door een aantal agrariërs als eigen weg dus daar ligt wel eens iets wat het rij comfort niet ten goede komt. Maar toch kom ik op het z.g. “oude land“ bij Lambertschaag en vervolg daar mijn weg richting Benningbroek en Wognum, het tijdstip is eigenlijk ongelukkig gekozen door rond dit uur langs het kantoor van DSB te rijden, lunchpauze, dus veel wandelaars die even de DSB-benen strekken. Eerder heb ik slechte ervaringen gehad met deze mensen, maar eerlijk is eerlijk, ik werd vandaag diverse malen met een vriendelijke lach en een opgestoken hand begroet, zo zie je maar oordeel niet te snel zoals ik toen wel heb gedaan, die mensen vallen best mee, ze zijn net als ieder ander gewoon bezig voor een baas en lachen misschien nu wel extra doordat AZ bovenaan staat in de strijd om het landskampioenschap met nog één wedstrijd voor de boeg.
Via Bobeldijk en Berkhout ga ik naar Oosthuizen waar ik de dijk neem richting Zuidoostbeemster, na een korte stop heb ik mijn weg weer vervolgd via Purmerend en Neck naar Spijkerboor en vandaar richting Alkmaar. Op het fietspad, wat overigens tijdelijk is/wordt afgesloten kwam ik nog een specifieke vogel tegen, ze zijn er wel maar erg vaak zie je ze hier niet, de lepelaar. Net aan de overkant van het slootje naast het fietspad zag ik hem staan, snel de het fotoapparaat gepakt maar net op dat moment passeerde mij een kleine vrachtwagen die borden aan het plaatsen was voor de afzetting en daar schrok het beest van en vloog meteen op, ik was dus gewoon te laat. Wat er over bleef van het slanke beest heeft hij of zij zelf verstopt onder zijn of haar vleugels, de foto lijkt meer op een zoekplaatje dan op een lepelaar en hij was zo mooi zoals hij daar stond. Ondanks deze misser ging de tocht toch verder en via Rustenburg langs “De Gouden Karper” (heel goed om daar te gaan eten) en ben ik nog even langs de Obdammerdijk gegaan en heb bij zwager Tom en zus Gerda even een bakkie gedaan, echt lekker op z’n Westfries “effies stoppe voor een koppie” het laatste stukje naar huis is dan nog maar een kleine 20 km en toen ik thuis was stond de teller op 107 km.

Geen opmerkingen: