15 mei 2007

Cornelis Lely is terug


Hij is thuis, nou ja thuis, hij is terug, wel op een andere plaats maar Cornelis Lely staat weer bij zijn waterwerk, de Afsluitdijk, de dijk van Lely. Nadat ik een aantal maanden geleden hier langs reed met de Quest was het maar een sober gezicht, zo’n kale sokkel met wat tekst onder aan de voet, maar nu staat hij er weer in volle glorie en net zo markant als hij altijd al geweest moet zijn. Toen ik van start ging vanmorgen was ik als eerste van plan om nu een foto te maken van het complete monument, het weer was echt geschikt met het zonnetje een beetje van achter en aan de horizon een paar beginnende wolkjes, ja het leek mij wel geschikt voor een leuk plaatje. Toen ik daar aankwam stond er ook een motorrijder die vertelde dat hij net ook een foto had gemaakt van meneer Lely “Het is een geweldig mooi beeld” zei de man en dat was ik helemaal met hem eens. Iets verderop stond een meneer met een aantal fototoestellen om zijn hals en in zijn handen, kennelijk een professional aan de apparatuur te zien. Even later kwam de man dichterbij en stelde zich meteen voor, hélaas is zijn naam me ontschoten maar hij vertelde mij op de vraag waar de foto’s voor dienden dat hij werkte voor het A.N.P. en omdat de Afsluitdijk binnenkort 75 jaar bestaat maakte hij wat foto’s van de dijk enz. om t.z.t. op te slaan in een archief. Achteraf bedacht ik, jammer dat ik zijn naam met eventueel mailadres niet heb gevraagd want als er in de serie die hij gemaakt heeft een leuke zit waar ik een beetje redelijk uit de verf kom in de Quest dan mocht hij die gerust naar mij toe sturen. Ook mijn mailadres is bij hem niet bekend maar mocht hij dit verhaal lezen dan zet ik het hier nog een keer in peko@quicknet.nl je weet maar nooit, zelf maak ik diverse foto’s maar daar sta ik zelf nooit op. Na dit oponthoud dat overigens heel prettig was ben ik weer richting Noord-Hollandse kust gereden en ben steeds maar tegenwind in blijven trappen tot aan het Noordhollandskanaal, vandaar met diverse ommetjes weer naar huis in Middenmeer en toen er daar uit de fiets was gestapt zag ik dat de teller voor vandaag de 124 km was gepasseerd.

Geen opmerkingen: