28 november 2007

Niet alles langs het IJsselmeer




Het weer was dinsdag prachtig, geen wind regelmatig een zonnetje, vandaag is het toch weer een stuk minder. Geen zon wel wat wind en min of meer een guur weer type, het voelt aan als z.g. “waterkoud”. Zal ik gaan of zal ik thuis blijven, het is dus wel het eerste geworden, thuis zitten achter de (geraniums) PC is ook niet alles en niet mijn gewoonte. Waar zal ik heen gaan, richting Zuidoostbeemster of Oostzaan, nee dat lijkt me niet helemaal verstandig, vanavond kom ik toch al in de “Zuidoost”, dus dan maar rondje Medemblik , Enkhuizen, Hoorn over de dijk langs het IJsselmeer. Om de meest vervuilde wegen te ontlopen ben ik via de Medemblikkerweg gegaan en niet via de Flevoweg naar Medemblik. Na Medemblik via de dijk naar Onderdijk, Wervershoof en Andijk naar Enkhuizen, hier zitten de eerste 32 kilometers achter de wielen. Deze keer maar eens niet door het centrum van dit IJsselmeerstadje maar de grotere weg langs naar de dijk aan de andere kant. Het verliep allemaal helemaal zoals ik altijd gewoon was tot dat ik bij de afslag achter Broekerhaven kwam, een groot rond wit bord met een rode rand maakte me duidelijk dat mijn plan voor een dijkentocht hier ten einde kwam, ik zag gelijk een paar enorme vrachtwagens van de firma Butter BV uit Dronten de dijk opgaan en begreep dat hier groot onderhoud gepleegd werd. Wel stonden er borden die de fietser de weg wezen naar de dorpjes Hem en Wijdenes. Via deze verwijzingen kwam ik na een aantal kilometers toch weer op de dijk en kon mijn tocht zoals gepland voortzetten richting Hoorn en vandaar weer naar Middenmeer. Op een stuk grasland tussen de weg en het IJsselmeer liepen nogal wat ganzen die niet erg veel haast maakten om weg te vliegen zodat ik nog even tijd kreeg om een plaatje te schieten. Op het eerste stuk binnen de dijk van de Wieringermeer reden een trekker en een vrachtauto voor me, die niet vol gas reden, tenminste de auto bleef achter de trekker hangen en daar zag ik toch nog een uitdaging in om beide voertuigen te passeren wat toch weer vrij simpel ging en later zag ik dat ik daardoor wel even 56,5 km had gereden, wanneer zal ik zulke dingen achterwege kunnen laten, “het verstand komt met de jaren” dus als ik oud genoeg wordt heb ik nog alle kans om me te bekeren tot een rustige bezadigde grijsaard. Het was weer een heerlijk ritje van 82 km wat het totaal op 21.752 km heeft gebracht.

Geen opmerkingen: