12 december 2007

Ruim baan maar toch .......


Woensdagmorgen, 9 uur, buitentemperatuur 3 graden, zwaar bewolkt en geen wind. Dan ga ik van start voor een retourtje Oudemirdum en nu ben ik weer thuis om mijn ervaringen van deze rit weer op “papier” te zetten. De rit richting Afsluitdijk gaat overal probleemloos, ik passeer de eerste tegenligger in Friesland, nergens is er een kop te zien langs de weg, of iedereen denkt dat het koud is of men is al op de plaatst van bestemming voor vandaag, het is echt onvoorstelbaar rustig langs de weg. Als ik zo’n kilometer of 15 a 20 van mijn bestemming af ben bel ik even of ze thuis is, altijd wel handig, maar ze neemt wel op maar is op dat moment nog aan het winkelen in Sneek, geen paniek rustig aan ik ben over een half uurtje in Oudemirdum en dan red ik me wel. Maar onderweg kreeg ik nog te maken met een verkeerssituatie die niet in de berekening was meegenomen. De vorige keer ging ik voor de eerste keer door de tunnel van het “Akwadukt” bij de Galamadammen, dus dat zal nu geen probleem geven dacht ik, helaas er werd hard gewerkt aan de nette afwerking en zo kwam het dat er een stukje asfalt opnieuw moest worden gelegd en er stond een kraan op het fietspad die iets te breed was om mij door te laten. Op mijn vraag hoe ik verder kon stelde de baas dat de kraan wel even naar de kant kon, dan kan jij passeren en is alles weer geregeld, zo gezegd en gedaan en ik kon weer verder, slechts een stukje lopen en even wachten was alles. Toen ik in Oudemirdum kwam was alles rustig en heb ik me omgekleed in mijn reserve uitrusting die ik altijd bij me heb en even later was mijn dochter thuis en hebben we koffie gedronken en heerlijk zitten kletsen. Later heeft ze de kinderen van school gehaald, een heerlijk stel, en hebben we samen een broodje gegeten. Tegen 1 uur ben ik weer opgestapt voor de thuisreis, omdat ik heen wat probleempjes had bij de Galamadammen ben ik terug van start gegaan richting Stavoren om zo te voorkomen dat ik weer de mensen moest lastigvallen die daar aan het werk waren maar omdat ik een beetje op de bonnefooi af ben gaan fietsen en wat andere richtingen heb genomen kwam ik toch weer voor het “Akwadukt” maar deze keer was het redelijk door te rijden, zelfs het asfalt lag er al weer en was mijn omrijden niet echt noodzakelijk geweest. De weg vervolgen en op naar de Afsluitdijk en daar kwam ik weer een obstakel tegen, er was daar een bedrijf bezig met een hogedrukreiniger de brug/fietspad schoon te maken, dit liep niet allemaal zoals ze zelf graag wilden want de compressor was aan het einde van zijn krachten en die probeerden de mannen weer opgang te krijgen met wat extra hulp van de autoaccu en als alles dan vlak bij elkaar staat is het hele fietspad afgesloten en moet je weer even wachten tot er ruimte wordt gemaakt om er langs te komen, ook dit is weer gelukt hoewel de man die de leiding scheen te hebben er nogal over in zat dat ik een foto had gemaakt van hun barricade, niks mis mee dacht ik, maar toen ik toch met hem stond te praten vond ik een foto van een blik over het Wad met de spuiende sluizen zeker zo leuk. Na dit oponthoud was het nog even flink doortrappen en weer zo snel mogelijk op temperatuur te komen want met een bezweet lijf in discussie gaan over het wel of niet plaatsen van een foto, daar word je niet direct warm van, ik niet tenminste. Na 163 km was ik weer thuis en stond de totaalteller op 22.174 km.

Geen opmerkingen: