02 juni 2008

Gewoon Holland - Friesland


De belevenissen van vandaag weer even op een rijtje zetten, van start richting Oudemirdum zonder van te voren eerst te overleggen of er iemand thuis is als ik daar aan zal komen. Maar het weer is prachtig en als de deur vast is ga ik wel een ander rondje maken. Wat kom je allemaal tegen zo onderweg, iets na Wieringerwerf passeerde ik Arnold Schalkwijk de veelfietser uit Wieringerwerf, hij netjes op het fietspad, ik een beetje “arrogant” op de weg, ik rij alleen op de weg als ik denk dat het daar voor mij veiliger is en in dit geval zeker, hordes schooljeugd liefst met 3 of 4 naast elkaar is niet zo aantrekkelijk voor de Quest en zijn berijder. Op de Afsluitdijk was weinig verkeer, ik ben 1 wandelaar gepasseerd en verder geen fietser of wandelaar meer gezien. In Friesland net na Makkum ging ik twee wielrenners/toerfietsers voorbij, in mijn spiegeltjes zag ik dat de voorste iets tegen de achterste zei en daarna kwam hij langzaam dichterbij, en ik reed op dat moment iets boven de 40 km, dan zit er maar één ding op, gas geven, bij een gangetje van 48 tot 50 km zag ik dat het figuurtje van de achtervolger steeds kleiner werd in het spiegeltje en uiteindelijk was er geen achtervolger meer, zo hoort het ook, je moet nooit een Quest fietser uit gaan dagen, dat is vragen om te verliezen. Ondertussen had ik wel even gebeld of mijn dochter thuis zou zijn, op dat moment nog niet maar tegen de tijd dat ik er zou zijn was ze weer op de basis. We hebben even lekker zitten kletsen met een paar bakken koffie en een broodje zodat ik straks weer gesterkt de andere kant op zou kunnen. Ik heb nog even in de opslagloods gekeken bij mijn caravan die binnenkort weer van stal mag, alles leek in orde dus t.z.t. zien we wel. Als ik terug ga neem ik een andere route, het was weer een keer mis bij het Akwadukt van de Galamadammen, dit is voor mij de derde keer, dat ik niet normaal door kan rijden, de eerste keer, de weg voor het fietspad asfalteren, de tweede keer, het fietspad stukken uitfrezen en opnieuw asfalteren en nu waren ze bezig om er teer op te spuiten en daarna een laag grint en overheen werken. Ik had slechts keus om over de rand te fietsen, 3 tegels breed, samen 90 cm en dan met een Quest van 76,5 cm breed dan moet je erg voorzichtig zijn om geen krassen op te zijkant te krijgen als je zo dicht langs de kant moet rijden. Dus terug over Stavoren, alles de dijk volgen vanaf Oudemirdum en zo naar Hindelopen en daar weer naar de bekende vertrouwde route. Eenmaal Frieslands vaste land achter mij en weer de Afsluitdijk op leek de wind af en toe van richting te wisselen dan weer opzij dan weer eens voor maar ook achter was geen uitzondering, gewoon doortrappen en bij de Lorentzsluizen zelfs nog even aanzetten want op 20 meter voor de brug begon de bel te rinkelen dus even gas erbij en nog over de draaibrug richting Den Oever. Na een paar kilometer zag ik een fietser ook richting N.H. gaan toen ik hem in had gehaald zag ik dat het Arnold weer was dus even stoppen en wat bij kletsen. Hij was naar Bolsward geweest en ging ook weer op huis aan. Toen ik weer van start ging was het voor Arnold nog even aanhaken maar dat is ondoenlijk met een Quest voor je, geen uit de wind fietsen mogelijk gewoon de volle laag en dan glijdt een Quest onder alle “wind”door. Na 173 km en totaal 28.639 km was de maandagtraining weer over en bemoei ik me een poosje met de huiselijke bezigheden.

Geen opmerkingen: