26 augustus 2009

Het Mariakapelletje op de Keins






Het is nog steeds droog en volgens de berichten zal er in de loop van de avond pas een enkele bui mogelijk zijn. Mijn bezigheden in en om huis zijn weer geregeld en ik heb me weer omgekleed en zo rond half 11 ben ik op pad gegaan. Ik las net in de krant dat men in de kop van Noord-Holland speciale oefeningen gaat houden en dat het mogelijk rond het Amstelmeer daardoor tot wat overlast zou kunnen leiden. Mijn ritje ging wel in noordelijke richting en via de haven van Den Oever en via wat binnenwegen naar de korte Afsluitdijk en die gaat langs het Amstelmeer. Van enige activiteit is geen sprake, alles gaat gewoon net als alle andere dagen ik heb probleemloos mijn weg kunnen vervolgen en ben vanaf de Balgweg afgeslagen naar links en ben op een bepaald moment langs het Noordhollandskanaal in zuidelijke richting gegaan en bij de afslag richting Schagen ben ik die kant op gegaan. Bij de Keins leek het me leuk om weer eens een keer bij het Mariakapelletje langs te gaan. Jaren geleden heb ik hier ook wat foto’s gemaakt voor het z.g. “Westfrieslandspel” Er was aan het kapelletje zowel binnen als buiten niets veranderd, binnen branden weer de nodige kaarsjes en er staan ook weer bloemen, zelf heb ik ook, net als toen, weer een kaarsje opgestoken, het is gewoon weer een gezegende dag, dus laat mij mezelf een keer te buiten gaan met het opsteken van een kaars. Toen ik bij de kapel was zat er ook een oudere mevrouw in één van de bankjes en toen ze later mijn Quest buiten zag staan kwam ze terug om te vragen hoe ik er in kon komen want er zit nergens een deur, toch scherp opgemerkt. Na wat omwegen kwam ik tenslotte toch weer bij de “ingang” van de polder, daar ging ik via de sluis naar de Kolhornerweg en zag daar een bordje wat ik nog nooit eerder had opgemerkt, het is wel klein maar wel interessant om even te lezen, ook het verval van het waterpeil buiten en binnen de polder is nogal aanzienlijk, ik weet het niet meer precies maar ooit heb ik het in één van de verhaaltjes aangegeven, ik had het toen gevraagd aan de sluiswachter die er net bezig was, ik meen dat het verval zo’n meter of 6 is. Het laatste stukje was nog maar 5 a 6 km langs de Kolhornerweg en dat is dan heel snel einde tocht bij mij achter het huis. De totaalstand van de teller staat nu op 47.514 km.

Geen opmerkingen: