13 augustus 2009

Rondje langs het Marsdiep






En weer is de Quest op pad geweest, met zijn berijder erin, hoe kan het ook anders. De zon was niet helemaal fel maar toch geregeld aanwezig dus dan maak je weer plannen, zal ik maar weer een keer via de “noordkop” gaan daar ben ik al een poosje niet geweest, zo gezegd zo gedaan. Tegen 10 uur op pad, eerst even bij mijn zoon en schoondochter langs, ik kreeg net een MSN dat ze gisteravond rond kwart voor 11 weer thuis waren gekomen en i.p.v. een welkomstbloemetje heb ik een paar doosjes aardbeien gehaald bij de pomp en die gaan er zeker zo goed in. Toen op pad richting Den Helder via Slootdorp naar de Nw.Sluizerweg richting Wieringerwaard, aan het einde van deze weg staat het vroegere opvangcentrum voor Joodse werknemers in de Wieringermeer, als laatste gebruiker was hier voor zover ik weet een kunstenaar in gehuisvest die daar tevens een expositie ruimte had. De vorige eigenaar heeft het verkocht aan een meneer of instelling die er heel andere plannen mee heeft, hij wil er een grote groep buitenlandse, voornamelijk Poolse werknemers in huisvesten, met alle gevolgen van dien voor de buurt. Het is nog niet zo ver, maar de stemming van de buurt wordt al wel uitgedragen en begrijpelijk als je denkt rustig te wonen. Mijn tochtje ging verder via Wieringerwaard en Anna Paulowna naar Den Helder, een rondje via de Zeepromenade maar eerst even stoppen bij de Helihaven het blijft altijd een mooi gezicht die helikopters. Aangekomen op het Noordelijkse puntje van het Noord- Hollandse vasteland is het prachtig fietsen voor de wind langs het Marsdiep waar het me opviel dat er zo veel mensen stonden en zaten te vissen. Aan het einde, waar ik linksaf omhoog moet de duinen in ben ik even gestopt en heb nog een foto gemaakt van de “Lange Jaap” de vuurtoren bij Huisduinen, vlak onder Den Helder. Vervolgens langs en door de duinen naar Groote Keeten en Callantssoog en door Petten. Voor de verandering weer een keer de Hondsbosschezeewering op en langs het water naar Hargen. Het was opvallend dat er zo veel fietsers waren, allemaal met de wind een beetje mee langs het water fietsen. Bij Hargen ben ik maar een keer niet door de duinen gegaan en heb de weg gekozen om via Groet en Schoorl weer een beetje huiswaarts te keren waar ik na 108 km weer binnen ben “gelopen”, het totaal staat nu op 46.806 km en het blijft leuk in een Quest.

Geen opmerkingen: