26 september 2010

Zakynthos een eilandje bij Griekenland




Het is al weer een hele poos stil geweest op mijn blog, oorzaak één weekje niet fietsen en samen met Tiny, haar zus Lucy en zwager Kees naar Zakynthos. Heerlijk weer met een temperatuur die varieerde van 28 tot 32 graden in de schaduw. Een eiland waar ook schildpadden hun nesten hebben en eieren leggen maar uit gegevens via internet heb ik gelezen dat deze soort wordt bedreigd met uitsterven door de vele toeristen die het eiland bezoeken. Toen wij op een bepaalde dag over het strand liepen zagen we diverse afschermende “bouwwerkjes” staan waarbij we lazen op de bevestigde bordjes dat daar terplaatse een schildpaddennest was en zodoende beschermd werd zodat het zand niet vast getrapt zou worden door toeristen. Tijdens die wandeling langs het strand zagen we op de weg terug een paar mensen druk bezig een paar van die afgebakende plaatsen op te graven. Het bleken mensen van de natuurbescherming die de nesten controleerden, achterop de kaarten stonden gegevens die aangaven wanneer de eieren waren gelegd en als die periode voldoende overschreden was dat de jonge schilpadjes uit waren gekomen werden de resten van zo’n nest gecontroleerd, heel veel lege doppen en een enkel niet uitgekomen ei, ook een jong schilpadje wat het niet had gehaald om uit de zandmassa omhoog te komen, de jongeman heeft één en ander uitgelegd. Bij een ander nest lagen echter tientallen niet uitgekomen eieren, het meisje dat daar aan het controleren was vertelde dat door het toerisme zo veel verloren ging en verzocht ons om weg te gaan. Dit even terzijde, we (ik) ga(an) weer fietsen, de eerste rit zal wel zwaar tegenvallen, geen conditie meer en beter overweg kunnen met temperaturen van zo’n 30 graden dan met de 12 tot 15 die ik nu weer voor mijn kiezen zal krijgen. Ik hoop volgende week weer met een bepaalde regelmaat mijn bijdrage te kunnen leveren aan het wondere wereldje van Questrijders.

Geen opmerkingen: