28 november 2012

Rondje ergernis






Het is helaas nog niet mogelijk om een HEM-rondje te rijden, dat “HEM” staat bij mij voor Hoorn-Enkhuizen-Medemblik, een rondje wat ik vooral in het verleden met de racefiets ’s avonds na mijn werk vaak even reed. Ook met de Quest ben ik al vaak rond geweest de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Men heeft jaren nodig gehad om de dijk te “versterken”, het zou een bepaalde periode zijn maar het is een jarenplan geworden en is nog steeds niet af. Hierdoor was de dijk afgesloten en ergens in september zou hij met veel “bombarie” worden heropend maar men vond weer iets en zo ging het van het één op het ander met gevolg dat de dijk die vroeger prima berijdbaar was, maar nu, na jaren baggeren en ploeteren, nog steeds niet volledig berijdbaar is. Ik heb nu al medelijden met de mensen die wonen aan de IJsselmeerdijk vanaf Hoorn naar Edam, dat wordt gerekend naar de “vlotte” afwerking van Enkhuizen-Hoorn een plan wat in de 10tallen jaren zal gaan lopen, let maar op. Mogelijk zal Kees S. wel reageren maar hij kan er ook niets aan doen. Ik ging dus vanmorgen richting Medemblik en kwam langs de Koggerandweg een koetsier tegen die ondanks dat ik was gestopt alle moeite had zijn paard in bedwang te houden. Door Medemblik en vervolgens langs de dijk naar Enkhuizen, kort voor “De Ven” de vuurtoren van Andijk ben ik gestopt voor een foto, blauwe lucht, blauw water en geen “kop” te zien of te horen, wat een rust. Door Enkhuizen kwam ik later weer iemand tegen die genoot van de rust op één van de hier en daar nieuw geplaatste banken langs de dijk, deze mevrouw genoot kennelijk van de laatste zonnestralen van de herfst. Het wegdek op de eerder in dit verhaal vervloekte dijk is overigens prima en keurig afgewerkt, maar toch, als ik Wijdenes nader zie ik het alweer, net als voorgaande keren een omleiding. Het zal toch wel een keer klaar zijn was mijn gedachte dus reed ik verder met het idee “we zien wel waar ik vastloop” inderdaad binnen een kilometer was het totaal over en er werkte verder niets en niemand wel stond er een hek dwars over de weg dus keren en toch de omleiding nemen. Je gaat je dan echt afvragen wanneer worden ambtenaren praktisch denkende wezens en proberen ze te werken zonder uurwerk in de hand en het idee, nu moet ik bewegen en nu moet ik stoppen, sorry voor alle goed willenden. Toen ik na de omleiding weer op de goede weg was ben ik nogmaals gestopt om de “deksel” dus niet “de” kap erop te doen, de lucht werd me even te donker op dat moment, hoewel het achteraf droog is gebleven. Dit was dus een rondje ergernis over een “klein” stukje dijk maar verder was het super om weer over 93 km in beweging te kunnen zijn.

2 opmerkingen:

Gerrit zei

Wat een mooie vergezichten Pe, Dat maakt toch wel een hoop goed ?
En waarom niet even gezellig kleppen met die mevrouw die daar zit te genieten , dat maakt een hoop ergenis goed.

Marcel Tisseur DF315 zei

Wat ben je toch een bevoorrecht mens om daar elke dag te mogen fietsen, die kleine strubbelingen zijn nog niets vergeleken bij mij in de buurt.
In het najaar schijnt echt alles op de schop te moeten.
Vergis je niet het is hier meestal ook fijn fietsen maar als ik steeds naar je foto's kijk denk ik vaak wauw wat een heerlijke fietsomgeving.

Groet,
Marcel