10 januari 2013

Een ritje om "De Noord"





Het weer zit wel en niet mee vandaag, eerst zonnig en later buien. Dat laatste daar heb ik een enorme hekel aan, geregeld met een tissue de brillenglazen “lappen” om redelijk zicht te houden is gewoon lastig. Ik was al heel lang niet om “De Noord” geweest via Slootdorp naar De Haukes en Westerland en zo via de “Korte Afsluitdijk” naar Den Helder, prachtig weer en geen vuiltje aan de lucht. Toen ik de brug over het Noordhollandskanaal overging op enkele kilometers voor Den Helder kreeg ik de eerste beproeving van vandaag, een felle bui die me bijna deed besluiten om meteen maar rechtsom keert te maken maar het was ook zo weer over dus gewoon doorgaan. Door Den Helder naar de Zeepromenade waar op de hoek eerst even werd gestopt om een foto te maken van het monument ter nagedachtenis aan alle vissers die op zee gebleven zijn. Vanaf de aanlegplaats van de boot naar Texel is het heerlijk fietsen langs het water, op naar de afslag om de duinen in te gaan. Ik ben hier ook nog een keer gestopt om een troosteloos beeld vast te leggen van strand, lucht en zee waar geen bultrug is te zien, gisteren nog wel bij Egmond maar in de buurt van Den Helder wagen ze zich niet meer, veel te dicht bij de “Razende Bol” waar ze vast kunnen lopen. De rit ging verder door de duinen richting Groote Keeten en Callantsoog, later bij St.Maartenszee ben ik linksaf gegaan richting St.Maartensvlotbrug en St.Maarten om later met wat afslagen links en rechts in Barsingerhorn terecht te komen en dan via Kolhorn waar ik de Wieringermeer in zicht had. Net voor ik het fietspad weer op kon draaien kwam mij een Sinner-Mango tegemoet, stoppen en kletsen. Het bleek Jan Hooiveld te zijn van Wieringen sinds ongeveer een jaar Mangorijder. Frustrerend voor mij is, dat ik een foto van hem had genomen en die blijkt niet op de gevoelige kaart te zijn vastgelegd, wonderlijk. Later thuis nog een paar foto’s gemaakt en hierbij is niets aan de hand, volgende keer nog maar eens proberen als we elkaar weer toevallig ontmoeten. Mijn ritje vond een einde na ruim 86 km waarmee het totaal nu op 44.068 km is gekomen met deze Quest en nog steeds enthousiast over zo’n supervoertuig.

Geen opmerkingen: