08 april 2013

Mensen lees het ANWB blad en toon begrip





Maandagmorgen 8 april 2013, de teller gaat onverbiddelijk door, elke 24 uur worden we weer een dag ouder en soms ook wijzer, ik wel. Vanmiddag in Medemblik kwam ik een meneer tegen die langs het IJsselmeer wandelde en zijn hand opstak toen ik naderde, ik “proefde” dit als een stopteken en omdat ik toch tijd genoeg had ben ik gestopt bij deze, voor mij toen nog, onschuldige man. Maar dat had ik mis, “Hoe haal je het in je hoofd om met zo’n ding in het verkeer te verschijnen” ja en dat van een wandelaar, maar meneer bleek ook vaak in de auto te rijden en “ …….. dan zie je die stomme dingen niet”. Ik leek min of meer uitgeslapen en vroeg of dat aan zijn ogen lag of aan zo’n “onding” van bijna 3 meter lengte en knalgeel. “Nee, je ziet ze gewoon niet”. “Maar meneer”, vroeg ik toen, “Als U in de auto zit ben ik ervan overtuigd dat U een hele hoop witte dingen die veel lager zijn op het wegdek wel ziet van pakweg  1 tot 1,5 meter lengte en 15 centimeter breed en daar hoor ik niemand over en die ziet U wel”. “ Wat bedoel je”, mijn antwoord laat zich raden, “de gewone witte strepen op het wegdek die ziet U wel en mensen zoals ik in zo’n “geel ding” kunt U niet zien da’s toch jammer” Hij liep rood aan en brieste toen, “Wegwezen jij je bent niet goed bij je hoofd” ik ben verder gegaan en had wel wat haast om weg te komen, ’t leek me niet verstandig om verder te discussiëren. En hoe ik in Medemblik kwam, nou gewoon een stukje fietsen via Obdam eerst bij Gerda om een bakkie en dan met een omweg naar Wognum via de Zomerdijk en dan naar Bobeldijk en Berkhout om vervolgens bij Scharwoude langs het IJsselmeer te komen en dan linksaf door Hoorn over de dijk langs het water naar Enkhuizen. Op de dijk zag ik het  groene lichtbaken al op grote afstand staan alsof hij midden op de weg stond. Tegen het einde bij Broekerhaven zag ik de eerste beregeningsinstallatie draaien om de pas geplante bloemkoolplantjes een kans van overleven te geven in deze droge koude grond. Via Enkhuizen en de dijk naar Andijk en Medemblik was het rondje weer snel vol met 106 km en een beetje oponthoud van die zeldzame meneer, dan is het verstandiger als hij het ANWB blad zou lezen waarin door W.Zegers  zeer terecht wordt gevraagd om wat meer begrip.

10 opmerkingen:

Mark zei

Zulk soort mensen moet je gewoon afraden om ooit nog in een auto te stappen aangezien ze blijkbaar stekeblind zijn.

Altijd zonde van je humeur dat soort vervelende lui.

Laat hem maar lekker doortuffen in zijn levensgevaarlijke (750 verkeersdoden door auto's per jaar) stuk blik.

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Gewoon weer zo'n stuk onbenul die totaal geen inlevingsvermogen in anderen hebben, die zouden eigenlijk een stukje heropvoeding moeten krijgen. En dan nog kwaad worden ook als je ze subtiel op hun fouten wijst....., als je wel de strepen op de weg ziet en geen velomobiel, moet je nodig een afspraak met een oogarts maken......
Troost je, ook hier is de discussie daarover levendig, sommigen zeggen me heel goed te zien, anderen zijn ook ziende blind... we zullen er mee moeten leren leven vrees ik.....

Gewoon lekker blijven fietsen!

Groeten, Adri.

Quezzzt zei

Ja wat is dat toch...laatst ook al een fietser die mij tot stoppen wil manen, en toesnauwt dat ik iets aan mijn verlichting moet doen die in zijn ogen schijnt....die helemaal niet aan is !!

Nu weet ik zeker dat desbetreffende lamp ( dus reflector ervan ) op de weg gericht is....een vervelende zeurpiet dus.

Als ik hem niet had genegeerd - standaard richtlijn voor vervelende zeurpieten - had ie vast en zeker als oplossing aangedragen helemaal niet met zo'n gevaarlijke fiets te rijden...

Wat er nu precies met zulke mensen aan de hand is ??











Robert-Jan zei

Het lijkt erop dat het vandaag nationale velomobilist afsnauwdag is. Ik kreeg ook de nodige ziekteverwenswingen naar mijn hoofd geslingerd toen ik toeterde (ruim vantevoren) naar twee jongens die het fietspad blokkeerde met een motor en een scooter. Bij het passeren kreeg ik nog te horen dat als ik uit mijn k.nk.r-invalidefiets zou stappen, ze mijn k.nk.rkop wel even in de k.nk.rbosjes zouden slaan. Geshockeerd dacht ik nog even een fatsoenlijk gesprek te kunnen aanknopen maar 15 seconden later bleek dat dit ijdele hoop was... Jammer, dit is natuurlijk geen goed begin van een mooie lenteweek...

Corn-Dolly zei

Zorgelijk mensen, zeer zorgelijk deze houding van mensen tegen ons. Ik vraag mij toch echt af waar diet vandaan komt. Zijn wij misschien zelf oorzaak?
In bloggen en in onze scherme antwoorden misschien.
Het kan gelezen worden door andere, niet ligfietsers. Kan de toonzetting soms aanmatigend zijn in hun ogen? Klinken wij in onze alwetendheid voor de buiten wacht wellicht als betweters?
Ik weet het ook niet.
Maar laten wij oppassen wat we schrijven. Enige terughoudendheid misschien? RISsen BISsen en VISsen han ons grappig klinken, voor outsiders mogelijk tamelijk hoog van de toren geblazen.

Maar andere kant is het niet gewoon de verharding van de samenleving en de toenemende ad hoc directheid van de Nederlander? Iedereen heeft een mening en wil direct verhaal halen als men meent onrecht te zijn aangedaan.

Zoals Beekie vaak zegt: Accepteren! Acepteren. En ik voeg daar aan toe Respect. Respect voor elkaar.
We vormen met z'n allen een Samen-Leving. Toch?

Robert-Jan zei

Respect zaaien is respect oogsten. Helaas is het op een dore voedingsbodem slecht zaaien, de oogsten mislukken jammerlijk...

Quezzzt zei

Ik negeer de negativiteit en geniet van de positiviteit, die er zeker ( en gelukkig ) ook is.

Glimlachende of zelfs knipogende vrouwen ben ik tegengekomen, eentje die met lief glimlachen wel een proefritje dacht te mogen maken, leuke en spontane kinderen die het een supercoole fiets vinden.

Hans Verbeek zei

Ik merk hier in Limburg vooral positieve reacties en dat ze op de weg mogen is nu ook redelijk bekend. Hebben ze in de Kampioen gelezen.

Ik zal ze vast nog wel tegenkomen, die mensen die het gevaarlijk vinden. Misschien ga ik proberen ze uit te leggen dat een auto veel gevaarlijker is (al die vetophoping en hart en vaatklachten kan niet goed zijn, bovenop de hoge kans op het aanrijden van een onschuldige voetganger of fietser).

Anoniem zei

Gewoon even doorbijten.;-) De eerste automobilisten werden ook zo behandeld. En nu is de auto de gewoonste zaak van de wereld.

Mark zei

Op een uitzonderig na heb ik eigenlijk maar weinig negatieve mensen meegemaakt. 95% vindt het juist een onwijs gaaf apparaat, die 5% laat ik maar in de waan.