11 november 2013

Echt onderhoud in Dronten













Wat is klein en wat is groot onderhoud, ik ben weer een heel stuk wijzer geworden na vandaag. Vorige week de Quest op mijn manier goed onderhanden genomen, alles schoon en droog voor zover ik dat kon zien en beoordelen en waar nodig uit elkaar halen en smeren. Alleen de wiellagertjes had ik niet in voorraad dus die komen wel, op het dorp niet te verkrijgen bij een groot mechanisatiebedrijf en na een telefoontje met Dronten waarbij ik de vraag stelde of ik een afspraak moest maken voor vervanging van de wiellagers vertelde Ymte dat dat niet nodig was. De beslissing was snel genomen, ik laat het gelijk in Dronten even doen. De vorige keer heb ik een tijd zitten prutsen voor ik ze eruit had dus vandaag goed weer en meteen op naar  ”Velomobielstad” aan De Vliet in Dronten. Prachtig weer en om goed half 8 was ik onderweg en na ruim 82 km stond ik binnen, Theo en Allert waren de enige aanwezigen vandaag. Allert nam hem meteen onderhanden en als de vakman bezig is komt van het één het ander. Ik kan weer jaren vooruit zoals het nu weer is, vraag me niet wat er allemaal is vervangen, niet allemaal door de onvrijwillige “badbeurt” maar vooral door slijtage van de afgelopen jaren, 56.000 km vraagt gewoon een keer om goed onderhoud en dat is vandaag gebeurd. Op een bepaald moment moest Allert weg en nam Theo het over maar al met al werd het wel een andere berekening van tijd dan ik me had voorgesteld maar nuttig was het zeker. Zo rond een uur of 3 ging ik weer richting Noord-Holland via dezelfde route als heen. Alles liep vlot alleen bij de sluis bij Lelystad was het een drama, een flinke boot ging centimeter voor centimeter door de sluis, hij was volgens mij met links en rechts 5 cm speling, net van het juiste formaat om het verkeer lang op te houden. Na ongeveer 20 minuten kon alles weer verder maar het was wel een tegenvaller want nu is het donker voor ik thuis ben maar gelukkig is ook mijn licht weer als nieuw want vanmorgen toen ik van huis ging was er maar weinig meer wat goed werkte, het water was kennelijk doorgezakt in de schakelaars waarvan er ook 2 zijn vervangen. Maar alle leed is weer geleden en na 165 km was de warme maaltijd zo gereed, dat gaat in de magnetron bijna net zo snel als een Quest.

1 opmerking:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Dan is alle leed hopelijk weer geleden, en kan je nu met een zo goed als nieuwe fiets weer gewoon je rondjes rijden. Op naar de volgende 50.000!

Groeten, Adri.