26 november 2013

Ontspannen is een kunst










Vandaag begint de dag somber, zwaar bewolkt en net aan droog, zal ik nog een “veilig” rondje kunnen fietsen ? Ik was eigenlijk van plan om richting Oudemirdum te gaan maar nadat ik gisteravond had overlegd bleek dat niet de verstandigste keuze, niet thuis. Dan maar een plaatselijk ritje, helemaal geen kunst, mogelijkheden zat. Zo las ik gisteren dat men langs de Westfriese omringdijk zo’n 300 bordjes had geplaatst ten behoeve van de fietsers om de juiste route te kunnen fietsen, er stond ook al een stevig commentaar op deze “geld verspilling” op een dijk kun je toch alleen links of rechtsom en je blijft gewoon de dijk maar volgen, niks bordjes. Maar zo werkt het nou eenmaal niet, door Alkmaar , Medemblik, Hoorn en Enkhuizen moet je even zoeken en ook op een paar plaatsen waar de dijk met een omweg is te volgen kan een bordje nu dus uitkomst bieden. Niet dat ik van plan was om de hele dijk van 126 km rond te gaan, maar ik was wel nieuwsgierig naar de soort bordjes die er geplaatst zouden zijn. Dus op naar een bepaald punt langs die dijk, voor mij niet zo moeilijk omdat ik nog geen 10 km moet rijden om bij een kruising of afslag van de Westfriese omringdijk te komen. Ik ga richting Alkmaarseweg en neem het punt bij de afslag naar Winkel en na serieus de ogen uitgewreven te hebben zag ik zowaar een piepklein bordje onder de bordjes van de alom bekende “knooppunt” route. Als je eenmaal onderweg bent en je hebt dit beeld eenmaal gezien dan kan het niet meer misgaan, een echte “ronde” over de dijk. Via de Langereis, waar ik aan het eind de brug nog even heb vastgelegd en zag ik ook nog een fazantenhaan wachten tot ik dichterbij kwam waarna hij zich snel uit de voeten maakte. Na een paar foto’s ben ik verder gegaan richting Zuidoostbeemster deze keer via Grootschermer naar Graft en De Rijp en dan zie je af en toe weer iets om vast te leggen, o.a. een blauwe reiger die hopelijk bij het opvliegen niet zijn behoefte zou doen richting passerende fietsers. En zo kwam ik bij Tiny, waar we alles op een rijtje zetten van afgelopen dagen en wat nog komen gaat en tegen 1 uur weer verder richting Middenmeer. Eenmaal boven op de Oostdijk besluit ik dat ik wel met een klein ommetje naar huis kan gaan, zo gezegd zo gedaan en via Middelie op naar Edam, onderweg kom ik een wandelaar tegen die meteen een foto maakt van dit vreemde gele ding, even stoppen en in het korte gesprek hoor ik dat hij een stuk van de stelling van Amsterdam aan het lopen is. Via Edam kom ik bij de dijk langs het IJsselmeer en via “mijn” vaste route kom ik steeds dichter bij Middenmeer waar ik nog een foto maak van het aan te leggen fietspad waar hard aan wordt gewerkt, ik ga er vanuit dat het voor de winter wel klaar zal zijn. Thuis gekomen staat de teller voor vandaag op 102 km, een prettig ontspannen ritje.

Geen opmerkingen: